اسپیکر خانگی تک باند یا دو باند، کدام را بخریم؟

اسپیکر خانگی تک باند بهتر است یا دو باند؟

در تولیدات چندسال اخیر اسپیکر خانگی، هم اسپیکر تک‌باند ساخته شده است، هم دوباند. شاید هنگام خرید اسپیکر خانگی، برایتان سوال شده باشد که این تفاوت برای چیست؟ اگر می‌توان اسپیکر را تک‌باند ساخت، چرا دوباند؟ یا اگر دوباند مناسب است پس تک‌باند چه کارایی‌ای دارد؟ برای شناخت این تفاوت و کارایی، نگاهی گذرا به موسیقی داشته باشیم.

موسیقی را بهتر بشناسیم 

موسیقی، طبیعتی سه‌بعدی دارد. هنگام ضبط آن، چند میکروفون طبق قواعد مشخص، در قسمتهای مختلف فضا قرار داده می‌شوند. این میکروفونها، صدا را از جهات مختلف ضبط می‌کنند؛ درست همان کاری که گوشهای انسان انجام می‌دهند. پس از مراحل مختلف ضبط صدا و موسیقی، سپس میکس و مسترینگ که کاری تخصصی در ساخت موسیقی است، قطعه به صورت یک موسیقی، آماده‌ی عرضه می‌شود.

 

صدا و موسیقی

وقتی در سالن کنسرت نشسته‌ و به موسیقی گوش می‌دهید، متوجه می‌شوید که تمام صداها، از یک جهت واحد نمی‌آیند. نوازندگان در بخشهای مختلف سن پخش هستند، سازها نیز به همان ترتیب در جاهای مختلف صحنه قرار داده شده‌اند. حتی اجزای مختلف سیستم صوتی سالن، از جمله اسپیکرها نیز در قسمتهای مختلف سالن چیده شده‌اند. به همه‌ی این موارد، بازتاب صدا از دیوار پشت سن، سقف و زمین را نیز اضافه کنید.

 

چینش سازها و تجخیزات در سالن کنسرت

این همان بخش از اجرای موسیقی است که آن را چنین جذاب و دلنشین می‌کند؛ صدا از هر جهت به گوش می‌رسد. گذشته از این، وقتی گوشها، فعالانه صدا را می‌شنوند و حتی یک حرکت سر، چگونگی شنیدن و درک صدا را تغییر می‌دهد، تجربه‌ی گوش کردن موسیقی لذتبخش می‌شود. حالا تصور کنید تمام نوازندگان، سازها و تجهیزات صوتی روی یک نقطه بودند! چقدر صدا متفاوت می‌بود.

فناوری ضبط استریوی (Stereo) صدا نیز به همین جهت به کار می‌شود تا صدا به صورت چندکاناله به گوش شنونده برسد. امروزه با نرم‌افزارهایی که وجود دارد، صدا را به هرشکل می‌توان ویرایش کرد.

نحوه‌ی پخش صدای استریو

 

کدام اسپیکر خانگی؟ تکی یا دوتایی؟

با تمام توضیحاتی که دادیم، قصد خرید اسپیکر خانگی دارید؛ یا شاید اسپیکر خانگی خریده‌اید، حالا در منزل هستید و می‌خواهید موسیقی گوش بدهید. چه هنگام ورزش باشد چه آشپزی، گوش کردن موسیقی وقتی صدا از جهات مختلف ما را احاطه کرده باشد، دلنشین‌تر است. از همه مهمتر، در مهمانی، وقتی از دو طرف یا چند جهت موسیقی پخش شود، افراد بیشتری از آن لذت می‌برند.

از طرف دیگر، یک ست 2 تایی اسپیکر خانگی (دوباند)، با بخشهای مختلفی که در هرکدام قرار دارد، مانند میدرنج، توییتر و ساب‌ووفر، تجربه‌ی شنیداری را بهتر می‌کند. این ساختار، هر لایه‌ی صدایی موسیقی را با بهترین کیفیت پخش می‌کند.

به همین خاطر ما پیشنهاد می‌کنیم، اسپیکرهای دوباند تهیه کنید. در سایت دناکالا می‌توانید مدلهای مختلف اسپیکر خانگی را ببینید و تهیه کنید.

 

Tags: , , , , , , , , , ,

Related Posts

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست