راهنمای خرید تلویزیون هوشمند (Smart TV)، کاربردی و کامل

folder_openمعرفی محصولات, مقالات
comment9 دیدگاه

همه چیز درباره خرید تلویزیون هوشمند (Smart TV)

اگر راهنمای خرید تلویزیون هوشمند را دنبال نکرده باشید، وقتی وارد فروشگاه لوازم صوتی و تصویری می‌شوید، احتمالا با خود فکر می‌کند اینهمه تنوع در مدلها و اندازه‌ها چیست و چطور از میان آنها مناسبترین را اسنتخاب کنم؟ گذشت آن زمان که تنها تفاوت تلویزیونها با هم، نام سازنده و اندازه‌ی آنها بود! این مقاله را بخوانید تا باهم پله پله پیش برویم.

 

خرید تلویزیون هوشمند

 

تلویزیون هوشمند چیست؟

 

در قدم اول ببینیم تلویزیون هوشمند چیست و چه کاربردی دارد؟ تلویزیون هوشمند، تلویزیونی است که:

  • به وای-فای وصل می‌شود و از طریق آن از لپتاپ و/یا گوشی محتوا را نمایش می‌دهد.
  • مرورگر وب دارد.
  • از به‌روز ترین نسخه‌ی اندروید پشتیبانی می‌کند.
  • می‌توانید محتوای شبکه‌های HD سیما و اپلیکیشنهایی مانند نتفلیکس، فیلیمو و… را از طریق آنها ببینید (یا در همان کارخانه‌ی سازنده روی آنها نصب شده یا می‌توانید خودتان آنها را نصب کنید)؛ بدون آنکه نیاز به تهیه‌ی دستگاه دیگری مانند گیرنده‌ی دیجیتال یا… باشد.

 

چه سایزی بهتر است؟

تلویزیونهای هوشمند، در اندازه‌های مختلفی تولید می‌شوند. برای انتخاب تلویزیون، 2 نکته را درنظر بگیری:

  • اندازه‌ی فضایی که می‌خواهید تلویزیون را در آن قرار دهید
  • فاصله بین مبل و جایی که قرار است تلویزیون گذاشته شود

فاصله‌ی بین نقطه‌ای که از آن تلویزیون را تماشا می‌کنید با محل قرار دادن آن را اندازه بگیرید، سپس طبق جدول زیر عمل کنید:

روش محاسبه سایز تلویزیون هنگام خرید تلویزیون هوشمند

 

تفاوت پنلهای LED، LCD و OLED چیست؟

هرسه این اصطلاحات، به فناوری تصویر تلویزیون اشاره دارند. این سه تفاوت فاحشی ندارند اما LCD از همه قدیمی‌تر و OLED از همه جدیدتر است. در نتیجه LCD پایین‌ترین کیفیت در میان این سه را دارد و OLED جدیدترین. اما اشکال تلویزیون OLED این است که چند برند محدود، آن هم در اندازه‌های بزرگ آن را تولید می‌کنند. به همین دلیل هم در انتخاب سایز تلویزیون هم در تعیین بودجه، محدودیت وجود دارد.

تلویزیونهای LED، در زاویه‌های مختلف کیفیت تصویر خوب دارند، همچنین باریک و کم وزن هستند. بنابراین هنگام خرید تلویزیون هوشمند، می‌توانید آنها را در گزینه‌های خود بگنجانید.

 

برای وضوح تصویر چه گزینه‌هایی داریم؟

وضوح تصویر یا رزولوشن (Resolution)، یعنی شفافیت در جزئیات، زنده بودن رنگها و جزئیاتی دقیق‌تر در تصویر. وضوح تصویر، با پیکسل مشخص می‌شود. هرچه تعداد پیکسلها بیشتر باشد، جزئیات بیشتر و دقیق‌تر مشخص می‌شود و تصویر باکیفیت‌تری خواهیم داشت. برای رزولوشن چند اصطلاح وجود دارد که بر اساس تعداد پیکسلها تعیین شده‌اند.

HD– به وضوح تصویر 1280*720، HD می‌گویند. این کیفیت در حال حاضر در صفهای عقبتر فناوری جدید قرار گرفته است. یعنی اگر بخواهیم بین کیفیتها رتبه‌بندی کنیم، در رده‌های آخر قرار می‌گیرد. اما با توجه به اینکه کارکرد تلویزیون، نمایش تصاویر و ویدیوهاست و هنوز در ایران بیشتر شبکه‌های سیما با این کیفیت پخش می‌شوند، هنوز در کشور ما از سکه نیافتاده است.

خرید تلویزیون هوشمند-رزولوشن HD

 

Full HD (High-Definition)– منظور از کیفیت تصویر Full HD، یعنی وضوح تصویر، 1080*1920 (1080 طول و 1920 عرض دستگاه). اگرچه هنوز در زمره‌ی کیفیتهای خوب به شمار می‌رود، اما دوران آن رو به اتمام است. هنوز تولیدات با این کیفیت متوقف نشده‌اند اما شرکتهای برتر تولید فیلم و انیمیشن، به سرعت رو به کیفیتهای بالاتر آورده‌اند.

 

خرید تلویزیون هوشمند-رزولوشن FullHD

 

(Ultra High-Definition) UHD– یکی از جدیدترین فناوریها در کیفیت تصویر است. به این دسته‌بندی کیفیت، UHD یا Ultra FullHD هم گفته می‌شود. تعداد پیکسلهای 4k، چهار برابر بیشتر از Full HD است و تولیدات رسانه‌ای زیادی در این کیفیت تصویر راهی بازار شده‌اند. از جمله سرویسهایی مانند نتفلیکس و آمازون. همینطور، تلویزیونهایی با این کیفیت، مناسب گیمرها هستند؛ زیرا کیفیت تصویر ایکس باکس و یا پی‌اس‌فایو (PS5) هم 4k است. این کیفیت تصویر، برای تلویزیون اصلی منزل، پیشتاز است. اما برای تلویزیونی که در آشپزخانه یا اتاق خواب می‌گذارید، می‌توانید رزولوشنهای پایین‌تر را نیز مدنظر قرار دهید.

اما نکته‌ای مهم در این زمنیه وجود دارد که بهتر است درنظر بگیرید. ممکن است در فرایند خرید، به اصطلاح HDR (High dynamic range) بربخورید. تلویزیونهایی با این مشخصه، نسبت به تلویزیونهای عادی کنتراست و روشنی بیشتری دارند. اما این قابلیت در حالی عملی است که محتوای تصویری نیز، چنین داده‌هایی در خود داشته باشد. وضوح تصویر تلویزیونهای دنای، 4k است و برای خرید تلویزیون هوشمند، می‌توانند در صدر لیست قرار بگیرند.

 

خرید تلویزیون هوشمند-رزولوشن 4k

 

8k– این رزولوشن، جدیدترین و باکیفیت‌ترین تصویر را ارائه می‌دهد. 8k در صف اول کیفیت و شفافیت تصویر قرار دارد. اما اشکال آن این است که به دلیل جدید بودن این فناوری، تلویزیونهای کمی هستند که به آن مجهز شده‌اند، در نتیجه هم قیمت بالایی دارد و هم دست خریدار برای انتخاب بسته است. گذشته از این، هنوز جدیدتر از آن است که تولیدات رسانه‌ای زیادی به این کیفیت در دسترس باشند. بنابراین عجله نکنید! هنوز تا خرید و استفاده از این رزولوشن وقت زیاد است.

 

خرید تلویزیون هوشمند-رزولوشن 8k

 

نرخ تازه‌سازی (Refresh rate) ‌باید سریع باشد- راهنمای خرید تلویزیون هوشمند

نرخ تازه‌سازی به زبان ساده یعنی تعداد دفعاتی که در هر ثانیه، تصویر در صفحه تغییر می‌کند. این نرخ با هرتز بیان می‌شود. نرخ استاندارد، 60هرتز است. در برخی تلویزیونها، بیشتر LCDها، اگر سوژه در تصویر حرکت سریع داشته باشد، مثلا یک موتور با سرعت در خیابان حرکت می‌کند، تصویر حالت تار پیدا می‌کند. برای همین سازندگان تلویزیون، آن را تا 120 و حتی گاه تا 240 هرتز هم بالا برده اند. در خرید تلویزیون هوشمند، به این نکته دقت داشته باشید.

 

درگاه ها مهم هستند!

این روزها، راههای ارتباطی مهمی که در تلویزیون باید دنبالش بگردید، درگاههای HDMI و USB هستند. با این درگاهها دیگر محدودیتی در استفاده از فلش و هارداکسترنال و تماشای محتوای آنها در تلویزیون، با کیفیت بالا نخواهید داشت. همچنین، می‌توانید روی فلش، برنامه‌های دلخواه تلویزیون را ضبط کنید و بعدا از تماشای آنها لذت ببرید. تلویزیون باید حداقل دو و بهتر است سه درگاه USB داشته باشد.

 

درگاه- خرید تلویزیون هوشمند

کیفیت صدا را فراموش نکنید

کیفیت صدا در تلویزیونهای تخت متنوع است. اگر قصد اضافه کردن سیستم صوتی مجزا به تلویزیون را ندارید، موقع خرید تلویزیون هوشمند بیش از پیش به کیفیت صدای تلویزیون توجه کنید. گذشته از عددی که کارخانه با واحد وات درباره‌ی قدرت صدا اعلام می‌کند، به تعداد اسپیکرهای تلویزیون هم توجه کنید.

 

نوع پنل، مهم است

در تولیدات جدید تلویزیون، دو نوع پنل، پرکاربرد هستند، پنل IPS و VA. برندهای پرقدرت بازار، از هردو اینها در محصولات خود استفاده می‌کنند. هردو این پنلها باکیفیت بوده، ویژگیهای خود را داشته و بر اساس ویژگیها، کاربرد مشخص دارند. IPS در زمینه‌ی زاویه‌ی دید و VA در کنتراست، عملکردی عالی دارند. به طور کلی و در مقایسه‌های دقیقتر، هردو باکیفیت و کارا هستند. از لحاظ قیمت، IPS بالاتر است.

HDR چیست و چه تاثیری در کیفیت تماشای تلویزیون دارد؟

یکی از ویژگیهای مهمی که در بیشتر تلویزیونهای هوشمند امروزی، وجود دارد، قابلیت HDR است. HDR، مخفف حروف High Dynamic Range و به معنای دامنه‌ی پویایی بالا است. تکنولوژی HDR در تلویزیون، به کیفیتی اطلاق می‌شود که تصویری شفافتر با رنگها و جزئیاتی زنده‌تر ارائه می‌دهد.

هوشمندی تلویزیون بیشتر چه کاربردی دارد؟

موقع خرید تلویزیون هوشمند، گذشته از اینکه به وای-فای یا گوشی و لپتاپ شما متصل می‌شود، به کیفیت اپلیکیشنهایی که روی آن نصب می‌شود، دقت کنید. بیشتر اپلیکیشنهایی که روی این تلویزیونها نصب می‌کنید واقعا کارایی ندارند و تنها صفحه را شلوغ می‌کنند. یکی از مهم‌ترین کارایی‌های این تلویزیونها، پخش محتوای اپلیکیشنهایی مانند فیلیمو، نماوا، نتفلیکس و… هستند.

 

به روشنایی (Brightness) دقت کنید

اگر قرار است تلویزیون را در یک فضای نسبتا روشن قرار دهید، بهتر است آن را در همان مغازه، جلوی سطح روشن یا کف مغازه بگذارید تا نتیجه را ببینید. به این روش، تصویر را در یک محیط روشن می‌بینید. روشنایی کم، اشکالی نسبتا رایج در تلویزیونهای کوچک است. اخیرا، حتی با وجود HDR، در تلویزیونهای بزرگتر هم دیده می‌شود. بدون روشنایی مناسب، تلویزیون رنگهای سفید و سایه روشنها را به خوبی نشان نمی‌دهد.

اگر روشنایی درستی نباشد، تصویر، بی‌روح، رنگ و رو رفته و خالی از جزئیات دیده می‌شود. همچنین رنگهای تیره حالتی تو ذوق زننده و میان‌تهی پیدا می‌کنند. برای امتحان روشنی تلویزیون، آن را جلوی یک زمینه‌ی روشن قرار دهید، سپس تصویری تیره با جزئیات زیاد در جلوی آن، پخش کنید. اگر تلویزیون مشکل روشنایی داشته باشد، این جزئیات و سایه-روشنها از دست می‌روند. روشنایی و کنتراست را باهم بررسی کنید تا به یک نتیجه‌ی کلی و کامل برسید.

 

زاویه‌ی تماشای تلویزیون نقش مهمی دارد!

اگر کیفیت تصویر تلویزیون بالا نباشد، هنگام تماشا از زوایای مختلف تصویر درست دیده نمی‌شود. برای امتحان این موضوع، تلویزیون را پشت به یک زمینه‌ی تیره قرار دهید. سپس تصویری روشن و رنگارنگ پخش کنید. حالا اطراف تلویزیون بچرخید و تصویر را نگاه کنید. اگر روی قسمتهایی که در تصویر اصلی مشکی هستند خاکستری شد، رنگها درست دیده نشد و درکل تصویر بهم ریخت، در خرید آن بیشتر دقت کنید. زیرا تلویزیون را در هر فضایی قرار دهید، زاویه‌ی تماشای آن بنا به محل نشستن تغییر می‌کند.

 

زاویه‌ی تماشای تلویزیون-

نتیجه‌گیری

اگر در چند سال اخیر تلویزیون نخریده باشید، با خواندن این مقاله دیدید که خرید تلویزیون هوشمند چندان ساده و دم دستی نیست. از خانه بیرون بروید، در یک فروشگاه لوازم صوتی و تصویری تلویزیون چرخ کوچکی بزنید، یک مدل انتخاب کرده و بووم، با یک تلویزیون هوشمند راهی منزل شوید. اما نگران نباشید، توجه به این نکات شاید ابتدا سخت به نظر برسد، اما تا چندسال لذت تماشای محتوای تصویری را برای شما رقم می‌زند که قطعا به زحمتش می‌ارزد.

 

مژده!

اگر قصد خرید تلویزیونهای هوشمند را کرده‌اید و این مقاله را با دقت خوانده‌اید، وقت آن است که با خیال راحت به سایت دناکالا مراجعه کنید و فقط با چند کلیک ساده تلویزیونی باکیفیت تهیه کنید!

تلویزیون هوشمند یعنی چه؟

به تلویزیونی که قابلیتهایی مانند اتصال به اینترنت و سیستم عامل اندروید را داشته باشد، هوشمند می‌گویند.

رفرش ریت یعنی چه؟

رفرش ریت یا نرخ تازه‌سازی به زبان ساده یعنی تعداد دفعاتی که در هر ثانیه، تصویر در صفحه تغییر می‌کند.

تلویزیون هوشمند با کیفیت 8k هم تولید می‌شود؟

تولید می‌شود اما اشکال آن این است که به دلیل جدید بودن این فناوری، هنوز تلویزیونهای کمی هستند که این وضوح تصویر را دارند، در نتیجه هم قیمت بالایی دارد و هم تعداد زیادی از آن موجود نیست.
Tags: , , , , , ,

Related Posts

9 دیدگاه. ارسال دیدگاه جدید

  • سمیرا نجفی
    ژانویه 5, 2023 11:07 ق.ظ

    باسلام
    دستتون درد نکنه
    کاملترین مطلبی بود که در مورد راهنمای خرید تلویزیون خوندم.
    در خرید تلویزیون خیلی بهم کمک کرد
    ممنون از مطلب خوبتون

    پاسخ
  • عالی مرسی

    پاسخ
  • حسین مظهری
    آوریل 19, 2023 3:42 ب.ظ

    دنای تلویزیون 8K هم تولید می کنه؟

    پاسخ
    • باسلام و احترام
      در آینده نزدیک در صورت توسعه فرستندها و دستگاه های تولید فیلم و برنامه های 8k ما هم این تکنولوژی را اضافه خواهیم کرد

      پاسخ
  • امیر ربانی
    اکتبر 13, 2023 4:41 ب.ظ

    سلام ممنون از مقاله خوبتون، من یه مطلب توی مجله اقتصاد آفرین خوندم نوشته بود تلویزیون های هوشمند میراکست دارن، خواستم بدونم چیه و به چه دردی میخوره؟

    پاسخ
    • سلام وقتتون بخیر باشه
      شما با این قابلیت می توانید محتوای گوشیتان را در تلویزیون مشاهده کنین
      عکس، فیلم و هر آنچه که در گوشی دارین

      پاسخ
  • راهنمای خرید تلویزیون: قبل از خرید، ابتدا نیازهای خود برای تلویزیون را مشخص کنید. مناسب ترین اندازه صفحه، وضوح تصویر، صدا و قیمت مورد نظرتان را در نظر بگیرید. همچنین، بررسی کنید که آیا دستگاه دارای درگاه‌های ارتباطی موردنیاز شما است یا خیر. در نهایت، از نظر کیفیت و قابلیت‌های صفحه نمایش، برند موردنظرتان را ارزیابی کنید

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست