سفری به آینده: هر آنچه از کیفیت 8k باید بدانید

کیفیت و تلویزیون 8k چیست؟

اگر کمی به فناوریهای جدید تلویزیون علاقه‌مند باشید، نام تلویزیونهایی با کیفیت 8k را شنیده‌اید.حالا کیفیت 8k چیست؟ از ابتدای طراحی و تولید تلویزیونهای سیاه و سفید تا زمانی که تلویزیونهای 4k به بازار آمدند، صنعت تولید تلویزیون راهی طولانی را طی کرده است. حالا هنوز عرق تلویزیونهای 4k خشک نشده است که یک فناوری تازه‌تر در راه بازار است. تلویزیونهایی با کیفیت 8k!

کیفیت 8K چیست؟

کیفیت 8k به وضوح تصویری چهاربرابر کیفیت 4k و شانزده برابر 1080 پیکسل اشاره دارد؛ یعنی کیفیت تصویر 4320*7680! این عدد یعنی تعداد پیکسل خیلی بالاتر تعداد تصویری بالاتر، تصویری شفافتر و با جزئیات بیشتر به دست می‌دهد. با کیفیت 8k، تصویری که مشاهده می‌کنید، به مشابه واقعی و طبیعی خود بسیار شبیه تر است، رنگها زنده‌تر و سیاهیها عمیقتر هستند.

 

برای آشنایی بیشتر با کیفیت 4k مقاله تلویزیون 4k و کیفیت 4k چیست؟ را بخوانید.

مزایای کیفیت 8k چیست؟

یکی از قابل توجه ترین مزایای 8k، میزان جزئیاتی است که در تصویر نشان می‌دهد. با 8k، بیننده حتی کوچکترین جزئیات تصویر را نیز می‌بیند؛ این ویژگی، به خصوص در برنامه‌هایی از جمله مسابقات ورزشی، تبلیغات تلویزیونی و مستندهای طبیعت بسیار کارایی دارد. برای نمونه، کوچکترین پر پرنده، بخشهای مختلف و ریز یک محصول و هر چمن زمین فوتبال به خوبی دیده می‌شود.

دیگر ویژگی برجسته‌ی 8k، رنگهای شفاف و طبیعی آن است. مثلا، رنگهای کیک تولد و دانه‌های ریز تمشک در تصاویر تلویزیون، بسیار خوش رنگ و لعابتر و شبیهتر به رنگ اصلی طبیعی خود دیده می‌شوند. همچنین، این شفافیت، در کنتراست، یعنی رنگهای سیاه و سفید نیز به خوبی خودنمایی می‌کند.

مزیت سوم 8k این است که، با کمک آن می‌توان تلویزیونی با ابعادی بزرگتر ساخت، بدون آنکه نگران پایین آمدن کیفیت تصویر بود. زیرا هرچه کیفیت بالاتر باشد، تعداد پیکسلهای تلویزیون بیشتر بوده و این تعداد بالا، به کیفیت بالای تصویر کمک شایانی می‌کند. تعداد بالای پیکسل، یعنی تصویر شفافتر، حتی در سایز بزرگ. این اندازه‌ی بزرگ صفحه، تلویزیون را برای سینمای خانگی یا نمایش محتوای تبلیغاتی، گزینه‌ای ایده‌آل می‌کند.

8k در مقایسه با دیگر کیفیتها

برای شناخت و مقایسه‌ی این کیفیت با دیگر کیفیتها، باید هر کیفیت را شناخت. 1080، یعنی وضوح تصویر 1080*1920 پیکسل؛ 4k یعنی وضوح تصویر یا همان رزولوشن 2160*3840.  همانطور که پیشتر اشاره شد، 8k به وضوح تصویر 4320*7680 گفته می‌شود.

4k در مقایسه با 1080، وضوح تصویری 4 برابری دارد و8k شانزده برابر! و خود 8k چهار برابر 4k وضوح تصویر دارد. این تفاوت کیفیت تصویر در تلویزیونهای اندازه کوچک چندان نمایان نمی‌شود، اما هرچه اندازه‌ی صفحه‌ی تلویزیون بزرگتر باشد، این تفاوت در جزئیات بهتر خود را نشان می‌دهد.

 

آینده‌ ی کیفیت 8k

در حال حاضر، هنوز تکنولوژی 8k در تلویزیونها چندان رایج نیست و این رواج کم دو دلیل دارد: تعداد کم تولیدات رسانه‌ای با کیفیت اِیت کی (8k) و قیمت بالای نصب این کیفیت روی تلویزیونها که هزینه‌ی تمام شده را برای مصرف کننده بسیار بالاتر می‌برد. اما با رواج تولیدات رسانه با این کیفیت و افزایش تولید تلویزیونهای 8k، این کیفیت در تعداد پیکسلهای بیشتر و ریزتر، به خوبی دیده می‌شود.

گفتنی است که المپیک تابستانی سال 2020 میلادی با این کیفیت پخش شد و به زودی، کیفیت 8k جای خود را در بیشتر برنامه‌های تلویزیونی و به طور کل رسانه‌ای، باز خواهد کرد. این موضوع، با رشد هرچه بیشتر واقعیت مجازی و واقعیت افزوده، کیفیت 8k در این دو نیز نقشی مهم ایفا خواهد کرد.

نقش کیفیت 8k در فناوری روز و تلویزیون

کیفیت 8k تنها یک کیفیت تصویر نیست؛ بخشی از فناوریهای پرطرفداری است که آینده‌ی صنعت تلویزیون را شکل می‌دهند. این فناوریها شامل هوش مصنوعی، اینترنت اشیاء و خانه‌ی هوشمند هستند.

خرید تلویزیون 8k

پیش از آنکه یک تلویزیون با کیفیت اِیت کی (8k) بخرید، مواردی هستند که باید درنظر بگیرید؛ از جمله: نوع پنل تلویزیون، امکانات آن و اندازه‌ی صفحه. اندازه‌ی صفحه‌ی تلویزیون با به اندازه‌ی فضای اتاق و فاصله‌ای که از تلویزیون دارید ارتباط مستقیم دارد.

نوع پنل، بر کیفیت تصویر تاثیر دارد. پنل OLED کنتراست و عمق سیاهی بیشتری دارد در حالیکه در LCD رنگها روشنتر هستند. از لحاظ قیمت نیز  LCD ارزانتر ازOLED  است. همچنین باید تلویزیون قابلیتهایی همچون HDR و کارکردهای تلویزیون هوشمند را نیز دارا باشد.

نتیجه گیری: آینده تلویزیون 8k

تلویزیونهایی با کیفیت اِیت کی (8k)، چشم انداز بزرگ تلویزیون در آینده خواهد بود. با فشردگی بالایی که در تعداد پیکسلها دارد، دقت زیاد در رنگها، توانایی نمایش جزئیات چشمگیر، همه ویژگیهای خاص کیفیت 8k هستند. به دلیل همین ویژگیها و مواردی که بالاتر برشمردیم، تلویزیونهای با کیفیت (8k)، تلویزیونهای استاندارد روز در سالهایی نه چندان دور خواهند بود.

تلویزیون بدون قاب دنای

با ما همراه باشید. به زودی از دنای خبرهای خوبی خواهید شنید. برای دیدن تلویزیونهای 4k دنای به سایت دناکالا سر بزنید.

 

وضوح تصویر 8k چیست؟

کیفیت 8k به وضوح تصویری چهاربرابر کیفیت 4k و شانزده برابر 1080 پیکسل اشاره دارد؛ یعنی کیفیت تصویر 4320*7680.

هنگام خرید تلویزیون 8k به چه مواردی باید توجه داشت؟

به نوع پنل تلویزیون، امکانات آن و اندازه‌ی صفحه. اندازه‌ی صفحه‌ی تلویزیون با به اندازه‌ی فضای اتاق و فاصله‌ای که از تلویزیون دارید ارتباط مستقیم دارد.

به طور خلاصه مزایای کیفیت 8k چیست؟

با کیفیت 8k، تصاویر تلویزیون به واقعیت و طبیعیت بسیار شبیه تر است، رنگها زنده‌تر و سیاهیها عمیقتر هستند.
Tags: , , , , , , , , , , , ,

Related Posts

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست