هدفون یا اسپیکر، کدام را بخرم؟

مقایسه اسپیکر خانگی و هدفون و ویژگیهای آنها

 

در دنیای موسیقی و ابزارهای گوش کردن به آن، دو وسیله بسیار پر طرفدار هستند و در کارایی خود محبوب. این دو، اسپیکر و هدفون هستند. هرکدام از این وسایل، مزایایی دارند که طرفداران خود را در استفاده قانع می‌کنند. در این مقاله، به مقایسه‌ی این دو وسیله می‌پردازیم.

 

توزیع صدا

اسپیکرها صدایی واقعی تولید می‌کنند که در فضا پخش می‌شود و به گوش شنوندگان می‌رسد. این صدایی که به گوش شنونده می‌رسد، به همان شکلی است که ممکن بود از ساز به گوش برسد. امواج صدایی از اسپیکر خارج می‌شود در هوا حرکت کرده و به گوش شما می‌رسد.

برای مطالعه‌ی صدا، به مقاله‌ی صدا چیست و چگونه تولید میشود مراجعه کنید.

در اسپیکر، شما صدایی که از هر طرف می‌آید را با هردو گوش می‌شنوید؛ اما در هدفون، صدایی که از هر طرف در می‌آید فقط با همان گوش شنیده می‌شود. حتی بهترین هدفونها نیز در برابر اسپیکرها کم می‌آورند.

 

مقایسه اسپیکر و هدفون-دنای

مقایسه‌ی جهت صدایی که از اسپیکر و هدفون به گوش می‌رسد.

حس هیجان

اسپیکرها، با ساب‌ووفرهایی که دارند و بِیسی که در برخی از آنها تعبیه شده، حس هیجان زیادی در شنونده ایجاد می‌کنند. به ویژه وقتی آهنگهایی با بیس بالا پخش شود. این ویژگی در هدفون نیست. حس هیجانی که در اثر بیس ایجاد می‌شود، حسی مانند لرزش در شکم و سینه ایجاد می‌کند. در اسپیکرهای پرقدرت این حس بیشتر هم می‌شود.

 

بازتاب صدا

به اینجا که می‌رسیم، موضوع کمی متفاوت می‌شود. اگر در فضا پرده‌ها و مبلهایی با پارچه‌ی ضخیم وجود داشته باشد صدا را جذب می‌کنند، همچنین اگر زمین و دیوارها خالی باشند صدا بازتاب پیدا می‌کند. هردوی اینها در صدایی که به گوش شنونده می‌رسد اثر منفی می‌گذارند؛ اما در هدفون چنین حالتی وجود ندارد. البته این موضوع به راحتی با به تعادل رساندن فضاها و وسایل، درواقع آکوستیک اتاق، قابل حل است.

 

مقایسه‌ی اسپیکر و قابل حمل بودن هدفون

مقایسه‌ی اسپیکر و قابل حمل بودن هدفون

قابل حمل بودن

اسپیکرهای ایستاده برای حمل و جا به‌جایی در اولویتهای بعدی قرار می‌گیرند و بیشتر برای اینکه جایی ثابت قرار بگیرند کارایی دارند. از این نظر هدفون مسلما راحتتر است. اما کارایی اسپیکر هرگز از عهده‌ی هدفون بر نمی‌آید و هدفون تنها برای استفاده‌ی فرد کاربرد دارد. برای استفاده‌ی جمعی، باید از اسپیکرهایی که قابل حمل هستند و از کیفیت مناسبی برخوردارند استفاده کرد.

به علاوه، تصور کنید در حال نظافت منزل هستید؛ برای جا به‌جا شدن بین اتاقها یا وقتی دستتان پر است، یک هدفون روی سر شاید چندان حالت راحتی نباشد. اما با کمک یک اسپیکر می‌توانید به راحتی به موسیقی دلخواه گوش دهید و بدون مزاحمت وسیله‌ی خاصی، به کار خود برسید.

 

میکروفون وایرلس اسپیکر خانگی

قابلیت کنترل داشتن

هدفونهای جدید، بهینه و قابل کنترل طراحی شده‌اند. اندازه‌ای کوچک دارند و با همین اندازه‌ی کوچک، صدا را به خوبی منتقل می‌کنند. اسپیکرها نیز، گزینه‌های بسیار زیادی دارند و ریموت کنترل نیز به همان میزان قابلیت کنترل را بدون نیاز به نزدیک شده به اسپیکر در اختیار شما قرار می‌دهند. امکاناتی که روی اسپیکرهای خانگی قرار داده شده است، بسیار زیادند. از جمله کارائوکه و ووکال ریموور.

 

اتصال یو اس بی به اسپیکر

اتصال لوازم دیگر

در این مورد، اسپیکرها یک هیچ جلو هستند. زیرا به بیشتر مدلهای آنها می‌توان USB، TF card و گیتار الکتریک متصل کرد.

 

صدای طبیعی

هدفون، به دلیل شکل و طراحی، صدا را مستقیما وارد گوشها می‌کنند. بسته به کیفیت آنها، صدا قوی یا ضعیف خواهد بود. اما حسی از اینکه در یک محیط قرار گرفته‌ایم در ما ایجاد نمی‌کنند. اسپیکرها، به ویژه مدلهای قوی و باکیفیت، آنچنان صدا را طبیعی به گوش می‌رسانند که شنونده حس می‌کند ساز موسیقی در همان محیط قرار دارد.

حتی بسیاری از افرادی که علاقه‌ی وافری به فیلم دارند، اسپیکرها را ترجیح می‌دهند. زیرا برای مثال اگر فیلم صحنه‌ای از جنگ داشته باشد، صدا را به گونه‌ای پخش می‌کنند که بیننده حس می‌کند در همان میدان جنگ نشسته و هرلحظه مورد اصابت بمب قرار می‌گیرد!

 

مقایسه اسپیکر و هدفون

تاثیر اجتماعی

در محیطهایی مانند کافه یا محیط کار، نمی‌توان با صدای بلند به موسیقی گوش داد؛ دراین موارد هدفون کمک بسیار می‌کند. اما همین استفاده از هدفون، شاید اثر مطلوبی روی همکاران نداشته باشد؛ یعنی حفظ حریم خصوصی و دنیای شخصی با کمک استفاده از هدفون، ممکن است دوری از جمع به نظر بیاید. از جهت دیگر، صدای اسپیکر کمک می‌کند از موسقی یا فیلم، در جمع لذت ببریم؛ البته تا جایی که مزاحم افراد دیگر نباشد.

 

مقایسه اسپیکر و هدفون

مقایسه اسپیکر و هدفون

گیمینگ

برای لذت بردن از بازی، بهتر است از هدفون استفاده شود. زیرا هدفونها، که برخی به میکروفون مجهز هستند، برای بازیهای کامپیوتری مناسبند. در این بازیها که آنلاین انجام می‌شوند، افراد تیمها با هم صحبت می‌کنند و صدای محیطی بازی در هدفون بهتر پخش می‌شود.

البته اسپیکر نیز صدای بازی را به خوبی پخش می‌کند اما امکان گفتگوی آنلاین با دیگر بازیکنان را فراهم نمی‌کند.

 

اسپیکر خانگی دنای

نتیجه‌گیری

اسپیکر و هدفون هردو مناسب هستند و بر اساس کارایی می‌توانند مفید باشند. مواردی مانند بودجه، کاربرد و خواسته‌ی شما از محصول، تعیین‌کننده‌ی نوع انتخاب شما خواهند بود.

اسپیکرهای خانگی دنای، قابلیتهای بسیاری دارد که با هر بودجه، می‌توانید از تمام مزایای آنها بهره‌مند شوید. برای دیدن مدلهای این اسپیکرها، به سایت دناکالا مراجعه نمایید.

 

 

هدفون بهتر است یا اسپیکر؟

اسپیکر و هدفون هردو مناسب هستند و بر اساس کارایی خود می‌توانند مفید باشند. مواردی مانند بودجه، کاربرد و خواسته‌ی شما از محصول، تعیین‌کننده‌ی نوع انتخاب شما خواهند بود.

برای گیمینگ اسپیکر بهتر است یا هدفون؟

از نظر صدای محیط بازی هردو کاملا مناسب هستند، حتی اسپیکر قدرتمندتر است؛ اما اگر بخواهید با دیگر بازیکنان به شکل آنلاین صحبت کنید می‌توانید هدفون میکروفون دار بخرید.

صدای هدفون طبیعی تر است یا اسپیکر خانگی؟

اسپیکرها، به ویژه مدلهای قوی و باکیفیت، آنچنان صدا را طبیعی به گوش می‌رسانند که شنونده حس می‌کند ساز موسیقی در همان محیط قرار دارد.
Tags: , , , ,

Related Posts

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست