پنل تلویزیون چیست؟

پنل تلویزیون چیست؟

VA و IPS در پنل تلویزیون چیست؟

تلویزیون یکی از مهمترین لوازم خانگی در هر خانه‌ای است و تقریبا همه، در خانه‌ی خود حداقل یک تلویزیون دارند. همه‌ی ما هنگام خرید تلویزیون وقت زیادی را صرف می‌کنیم تا بتوانیم گزینه‌ی مناسبی را انتخاب کنیم یا حتی ممکن است تلویزیون خانه‌مان خراب شده باشد و تعمیرکار پیشنهاد تعویض پنل را داده باشد. حال بحث این است که پنل تلویزیون چیست؟ چرا نوع پنل تلویزیون در موقع خرید تلویزیون مهم است و یا اینکه در موقع تعویض پنل تلویزیون از چه پنلی استفاده کنیم؟

پنل تلویزیون چیست؟

پنل تلویزیون چیست؟

در واقع پنل تلویزیون اصلی ترین و مهمترین قطعه‌ی همه‌ی تلویزیونها و مانیتورهاست. پنل یا “نمایش کریستال مایع” اساساً یک صفحه‌ی تخت است؛ تشکیل شده از میلیونها نقطه‌ی کوچک. این میلیونها نقطه‌ی کوچک، نظم و صفی را تشکیل می‌دهند که در نهایت با کنار هم قرار گرفتن این نقاط کوچک، صفحه نمایش تلویزیون شکل می‌گیرد. امروزه می‌توانید یک یا چند مورد از این کریستالهای مایع را در اکثر تلویزیونها پیدا کنید.

پس به طور کلی پنل تلویزیون اصلی ترین قطعه است که تصاویر را به شما نمایش می‌دهد. درواقع، مهمترین اجزاء تشکیل‌دهنده‌ی تلویزیون را پنل، برد و سیم‌کشی داخلی آن تشکیل می‌دهند که حساس‌ترین و مهمترین این اجزاء هم بدون شک پنل آن است.

انواع پنل تلویزیون چیست یا انواع تکنولوژی پنل های تلویزیون کدامند؟

امروزه معمولا در تلویزیون‌ها از دو نوع تکنولوژی پنل VA و IPS استفاده می‌شود  (یعنی در یک تلویزیون یکی از این دو پنل وجود دارد). چرا به این پنل ها VA و یا IPS می گویند؟ نام‌گذاری این پنلها وابسته به آرایش پیکسلها است. در پنل VA یا Vertical Alignment  آرایش پیکسلها عمودی (Vertical) و در پنل IPS با In – Plane Switching  آرایش پیکسلها افقی (horizontal) است. این دو نوع آرایش پیکسلی در صفحه نمایش تلویزیون، مهمترین تفاوت را در نمایش تصویر ایجاد می‌کنند.

البته پنلهای دیگری نیز وجود دارند ولی معروفترین و محبوب‌ترین آنها همین دو پنل هستند. سوالی که اینجا مطرح می‌شود این است که کدام برندهای تلویزیون، از کدام یک از این پنلها استفاده می‌کنند؟

انواع پنل تلویزیون چیست

پنل مورد استفاده در برندهای مطرح

در بازار، تلویزیون‌های زیادی از برندهای مختلف وجود دارد. برای نمونه ال جی، سونی، سامسونگ، فیلیپس، شارپ، دنای و…، هر سال تلویزیون‌های مختلفی را با ویژگیهای منحصر به فرد روانه بازار می‌کنند.

ال‌جی (LG) به طور گسترده و منحصر به فرد از پنل IPS استفاده می‌کند. اخیرا، شیائومی نیز این نوع پنل یعنی IPS را در محصولات خود به کار می‌برد. سونی در تلویزیونهای خود از هر دو نوع پنل استفاده می‌کند. حتی ممکن است در یک مدل، یکی از اندازه‌ها را با پنل IPS و اندازه‌ای دیگر را با پنل VA عرضه کند. سامسونگ به طور قطع از پنل VA در تلویزیونهای خود استفاده می‌کند. اما چگونه می‌توان پی برد که تلویزیون کدام پنل را دارد؟

VA و IPS در پنل تلویزیون چیست؟

نحوه تشخیص نوع پنل در خرید تلویزیون

مهمترین گزینه برای اینکه بدانیم پنل تلویزیون کدام است، مراجعه به وبسایت شرکت سازنده است. می‌توان مدل را در وبسایت شرکت سازنده جستجو کرد و در قسمت مشخصات صفحه نمایش یا Display، نوع پنل را دید. برای نمونه در تلویزیون های دنای نوشته می شود که دارای IPS Panel هستند.

به جز مراجعه به وبسایت و مشخصات محصول، راهکارهای دیگری برای فهمیدن این موضوع و ویژگیهای تصویر وجود دارد. در ادامه این ویژگی های را بیان می‌کنیم.

 تفاوت های اصلی در پنل IPS و VA

در بالا به پنل IPS و VA از نظر آرایش پیکسلی اشاره کردیم. آرایش پیکسلی افقی در پنل IPS زاویه دید بالایی را ایجاد می‌کند؛ چون پیکسلها طوری قرار می‌گیرند که بیشترین نور و یا روشنایی را از کناره‌های خود منتشر می‌کنند. همین امر کمک می‌کند تا کاربری که از گوشه‌ها به تلویزیون نگاه کند، تصویر باکیفیتی ببیند. اما نکته این است که تا حدی در برابر انتشار نور و روشنایی از روبه‌رو مقاومت می‌کنند. پنل IPS به واسطه‌ی همین آرایش پیکسلی افقی، تا حدودی ضد ضربه هم است.

پنل VA یا Vertical Alignment  آرایش پیکسلی عمودی دارد. در آرایش عمودی، پیکسلها از روبه‌رو نور و روشنایی زیاد و در کناره‌ها نور کمتری را بروز می‌دهند. به همین خاطر، تصویر در پنل VA، از روبه‌رو روشنایی بیشتری داشته باشد. وقتی از کناره‌ها به تلویزیون نگاه شود، تصویر تاریک و کمرنگ به نظر می‌رسد؛ در این حالت، گفته می شود که تلویزیون زاویه دید پایینی دارد. پنل VA از روبه‌رو کنتراست، روشنایی و نمایش رنگ سیاه عمیق را در رده بالایی ارائه می‌دهد.

 

پنل IPS بهتر است یا VA؟

پنل تلویزیون، با توجه به ویژگیهایی که نام برده شد، برای هر سطح انتظار و خواسته‌ای امکانات متفاوتی ارائه می‌کند. پس برای انتخاب بین پنل IPS یا VA، باید دید کدام ویژگی بیشتر باب طبع بیننده است. اما انتخاب شما هرکدام که باشد، موضوع مهمتر، سطح کیفی این پنلهاست که با درجه‌بندی مشخص می‌شوند. +A بالاترین درجه است.

پنل تلویزیون دنای از کدام نوع است؟

بیشتر پنل های مورد استفاده در تلویزیون های دنای، پنل IPS ال جی است و در یک و دو مدل نیز از پنل های شرکت اینالوکس تایوان تولید کننده پنل های شرکت تسلا استفاده می شود که در کاتالوگ و راهنمای تلویزیون و سایت شما می توانید به راحتی نوع پنل تلویزیون مورد نظر خود را مشاهده کنید. پنلهای تلویزیونهای دنای، همگی از لحاظ کیفی، در سطح +A هستند.

پنل تلویزیون دنای

جهت کسب اطلاعات بیشتر درمورد قیمت تلویزیون دنای و خرید آن به بخش فروشگاه آنلاین و حضوری به فروشگاه این شرکت واقع در خیابان جمهوری، مابین ولیعصر و حافظ، بعد از کوچه یغما، پاساژ مستوفی زاده مراجعه نمایید یا از طریق واتس اپ یا شماره شرکت در سایت دناکالا ارتباط برقرار کنید.

پنل تلویزیون چیست؟

پنل یا “نمایش کریستال مایع” اساساً یک صفحه تخت است که از میلیون ها نقطه کوچک تشکیل شده است که یک نظم و صفی را تشکیل می دهند که در نهایت با کنارهم قرار گرفتن این نقاط کوچک، صفحه نمایش تلویزیون شکل می گیرد.

زاویه‌ی دید از کناره‌های در پنل IPS چگونه است؟

آرایش پیکسلی افقی در پنل IPS زاویه دید بالایی را ایجاد می کند چون پیکسل ها طوری قرار می گیرند که بیشترین نور و یا روشنایی را از کناره های خود انتشار می دهند.

انواع تکنولوژی پنل های تلویزیون کدامند؟

امروزه معمولا در تلویزیون ها از دو نوع تکنولوژی پنل VA و IPS استفاده می شود  (یعنی در یک تلویزیون یکی از این دو پنل وجود دارد).

Tags: , ,

Related Posts

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست