اسپیکر رومیزی یا اسپیکر خانگی ایستاده؟

وقتی تصمیم به خرید اسپیکر خانگی می‌گیرید، اولین سوالی که با آن روبه‌رو می‌شوید این است که رومیزی بخرید یا ایستاده؟ واضح است که مهم‌ترین تفاوت این دو دسته چیست. یکی از آنها ایستاده است و دیگری روی میز تحریر، میز تلویزیون یا عسلیهای دو طرف مبل قرار می‌گیرد. اما آیا تفاوتها و ویژگیهای آنها به همینجا ختم می‌شود؟ با مقاله همراه شوید تا باهم بیشتر این دو گروه را بررسی کنیم.

 

 

ویژگیهای اسپیکر ایستاده چیست؟

به اسپیکرهای ایستاده، تاوراسپیکر (Tower speakers=تاور به زبان انگلیسی یعنی برج) نیز می‌گویند؛ زیرا این اسپیکرها معمولا 1 متر یا بیشتر ارتفاع دارند.

  • اسپیکرهای ایستاده، به دلیل فضای بزرگتری که دارند، امکان قرار دادن بخشهای بیشتر و جزئی‌تری در خود دارند.

موسیقی، دامنه‌ی وسیعی از فرکانسهای صدا را در خود دارد. برای پخش بِیس، هیچ قابلیتی نمی‌تواند جایگزین اندازه‌ی اسپیکر شود. اندازه‌ی بزرگ کابینت یا همان محفظه‌ای که اجزای اصلی اسپیکر در آن قرار گرفته است، فضا را برای قرار دادن توییتر، میدرنج و ساب‌ووفر در اختیار سازنده گذاشته است.

به همین خاطر معمولا تاور اسپیکرها، گل سرسبد محصولات شرکتی هستند که در این حوزه فعال است.

 

  • بدنه‌ی بزرگتر اسپیکر، به سازنده کمک می‌کند تا اسپیکر کاراتری بسازد. یعنی اسپیکری تولید کند که صدای موسیقی از آن، مانند اجرای زنده به گوش برسد؛ همانقدر باکیفیت و طبیعی. همچنین، می‌توان با یک چینش درست در فضا، از اسپیکرهای ایستاده صدایی کاملا سه بعدی گرفت. دقیقا حسی که در یک کنسرت موسیقی دارید.

 

  • اسپیکرهای ایستاده، همراهان فوق العاده‌ای برای سینمای خانگی هستند. سینمای خانگی، صدا را به صورت دالبی پخش می‌کند؛ یعنی به گونه‌ای که شنونده احساس کند صدا واقعا از همان جهتی می‌آید که در تصویر دیده است. مثلا اگر در تصویر، سواری به تاخت از پشت دوربین وارد کادر می‌شود، شنونده، صدای سم اسب را اول از پشت سر خود می‌شنود و همزمان با ظاهر شدن سوار در تصویر، صدا در گوش او در همان جهت امتداد می‌یابد. تاوراسپیکرها، با قدرت صدایی که دارند، این ویژگی سینمای خانگی را تقویت می‌کنند.

 

  • از آنجا که تاوراسپیکرها، بزرگ هستند، فضای بصری زیادی را در چشم ما به خود اختصاص می‌دهند. به همین دلیل، سازندگان اهمیتی پیش از پیش به ظاهر آنها می‌دهند. به گونه‌ای که می‌توانید از ظاهر اسپیکرهای ایستاده‌ی خود، در دکوراسیون منزل کمک بگیرید.

 

 

ویژگیهای اسپیکرهای رومیزی چیست؟

همانطور که اسم آنها گویا است، اندازه‌ی این اسپیکرها، آنها را برای قرارگرفتن در قفسه‌ی کتابخانه، روی میز تلویزیون و مانند آن مناسب می‌کند.

 

  • این اسپیکرها را علاوه بر جاهایی که نام بردیم، می‌توان روی پایه‌ی اسپیکر نیز گذاشت. در آن صورت صدای بهتری خواهد داشت.

 

  • به دلیل اندازه‌ی کوچکتر، به راحتی می‌توان در هر نقطه آن را قرار داد، بدون آنکه فضای زیادی را به خود اختصاص دهد.

 

  • اندازه‌ی کوچکتر، اشکالی هم ایجاد می‌کند و آن این است که محفظه‌ی کوچک آن، اجازه نمی‌دهد ساب‌ووفر در آن قرار گیرد. برای تکمیل صدای این اسپیکرها، حتما باید جداگانه یک ساب‌ووفر قرار دهید. همین امر، هم محدودیت فضایی ایجاد می‌کند، هم تهیه‌ی ساب‌ووفر جداگانه، یا هزینه‌ای جداگانه به شما تحمیل می‌کند. ساب‌ووفر، برای صدای بهتر، به جای مناسب نیاز دارد، پس هر نقطه‌ای برای آن مناسب نیست.

 

  • برای بهتر شدن صدای اسپیکر رومیزی، باید ساب‌ووفر به آن اضافه شود. این کار یک شمشیر دولبه است، زیرا از یک طرف صدا را بسیار بهتر پخش می‌کند، از طرف دیگر، در آپارتمانهای کوچک و خانه‌هایی با دیوارهای نازک، صدا باعث آزار همسایگان می‎‌شود. راهکار حل این مشکل، پایین نگه داشتن حد صداست.

 

 

جمع‌بندی

با توجه به موارد مطرح شده، قابلیتهای اسپیکر ایستاده یا همان تاوراسپیکر، نسبت به اسپیکر رومیزی بیشتر است. اگرچه کمی هزینه‌ی تهیه‌ی آن بالاتر است، اما در مقابل آنچه به دست می‌آید، کاملا ارزش دارد؛ البته که خرید اسپیکر رومیزی با توجه به اینکه باید یک ساب‌ووفر نیز با آن همراه کرد، چندان تفاوت هزینه ایجاد نمی‌کند.

برای خرید اسپیکر خانگی ایستاده، می‌توانید به سایت دناکالا مراجعه نمایید.

 

Tags: , , , ,

Related Posts

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست