صدای یک اسپیکر متمایز چگونه است؟

folder_openمعرفی محصولات, مقالات
commentبدون دیدگاه

چه چیزی در محصول، آن را به یک اسپیکر خانگی متمایز تبدیل می‌کند؟ بازار لوازم صوتی و تصویری، از جمله اسپیکر خانگی، پر است از محصولاتی با برندها و ویژگی‌های مختلف. هرکدام از تولیدکنندگان تلاش می‌کنند کیفیت محصول و امکانات آن را بالا ببرند تا در این فضا، برای خود جایگاهی ایجاد کنند. اما در این میان، به جز ویژگی‌هایی که معمولا هم بین اغلب این محصولات مشترک است،  چه چیز می‌تواند عمل تفاوت باشد؟ وجه تمایز یک اسپیکر خوب، فراتر از مشخصات فنی، با بقیه‌ی محصولات مشابه چیست؟ با ما باشید تا نگاهی به این ویژگی‌ها داشته باشیم.

 

تصویر استریو

بله، درست خواندید. تصویر استریو. استریو، اصطلاحی مربوط به صدا است و معنای آن دو کاناله بودن صدا است. اما اینجا، از معنا و کارکرد دقیق آن فاصله می‌گیریم و کمی انتزاعی به موضوع نگاه می‌کنیم. به این گونه که منظور از تصویر استریو، حس و تصویری است که شنیدن آن موسیقی در ذهن ایجاد می‌کند.

تصور کنید اسپیکری با صدای قدرتمند و کامل در منزل دارید و با آن به یک قطعه‌ی ارکسترال کلاسیک گوش می‌دهید. چشمها را بسته و خود را در سالن کنسرت تصور می‌کنید. به راحتی می‌توانید جای هر ساز را روی صحنه تجسم کرده، نواختن نوازنده را ببینید. به این تصور می‌گوییم صدای استریو. وقتی اسپیکر قدرتمند و باکیفیت باشد، صدا حتی از جایی به گوش می‌رسد که اسپیکری در آنجا نیست!

به این ترتیب، می‌توان حتی جایگاه سازها را نسبت به یکدیگر موقع ضبط قطعه، تشخیص داد. وقتی شنونده در نقطه‌ی موسوم به سوئیت اسپات (sweet spot) بنشیند، صداهایی که در مرکز سازها بوده از مرکز و صدای سازهای دو طرف را به همان شکل می‌شنود. درمورد سوئیت اسپات در ادامه بیشتر می‌خوانیم.

 

جای اسپیکرها به نسبت همدیگر

برای دانستن بهتر جای اسپیکرها، یک مثلث راتصور کنید که هر سه ضلع آن، با هم برابرند. اسپیکرهای چپ و راست باید به گونه‌ای قرار بگیرند که نسبت به جای اصلی شنونده و نسبت به یکدیگر، فاصله‌ای یکسان داشته باشند. یعنی در دو گوشه‌ی این مثلث، اسپیکرها و گوشه‌ی سوم، جایگاه شنونده است. فاصله‌ی یکسان نیز به این معناست که اگر هر اسپیکر از شنونده 4 متر فاصله دارد، خود اسپیکرها نیز باید 4 متر از هم فاصله داشته باشند.

وقتی شنونده در گوشه‌ی سوم این مثلث باشد، یعنی در سوئیت اسپات نشسته است. اسپیکرها را معمولا با اندکی زاویه رو به یکدیگر قرار می‌دهند. آنچه که مدلها و برندهای اسپیکر را از یکدیگر متمایز می‌کند، عملکرد آنها در موقعیت مشابه است.

 

جای اسپیکرها در فضا

شما در هنگام گوش کردن به موسیقی از اسپیکر خانگی، دوبار صدای آن را می‌شنوید. یک بار وقتی از اسپیکر بیرون می‌آید و دوباره وقتی در فضا بازتاب می‌یابد. دیوارها، پنجره ها، اشیا و کف صدا را منعکس می‌کنند. کف زمین اگر سنگ یا سرامیک باشد، دیوارها و… با این بازتاب، می‌توانند در زمینه‌ی صدایی که به گوش شنونده می‌رسد به نفع یا ضرر اسپیکر عمل کنند.

بهتر است تا حد ممکن، اسپیکرها از دیوار دور قرار داده شوند. همچنین، بهتر است فاصله‌ی هر دو اسپیکر از دیوار، به یک اندازه باشد. یعنی فاصله‌ی اسپیکر راست از دیوار راست، همانقدر باشد که اسپیکر چپ از دیوار سمت چپ. برای صدایی بهتر و همه جانبه، بین اسپیکرها و سوئیت اسپات وسیله‌ی بلندتر از یک میز عسلی یا میز وسط قرار ندهید.

برای آگاهی بیشتر درمورد جای‌گذاری اسپیکر متمایز این مقاله را بخوانید.

 

پاسخ فرکانسی تخت

اسپیکر خانگی، قدرتمند محسوب نمی‌شود، مگر وقتی بتواند از پس دامنه‌ی متنوعی از فرکانسها بربیاید. برای دانستن این موضوع، به دفترچه‌ی محصول مراجعه کنید؛ اعداد فرکانس را که با هرتز مشخص شده ببینید. اسپیکری که پاسخ فرکانسی خوبی داشته باشد، صدا را با کیفیت بالاتر و بهتر پخش می‌کند. حال پرسش این است که اساسا پاسخ فرکانسی چیست؟

پاسخ فرکانسی، میزان دقت اسپیکر در پخش صدای ورودی است. این ویژگی، یکی از عوامل مهم و تعیین‌کننده در کیفیت صدای یک اسپیکر خانگی است. زیرا صدای ورودی فرکانسهای مختلفی دارد که باهم ترکیب شده، صدای کلی را شکل می‌دهند.

 

تنظیمات دقیق و کامل

یکی از ویژگی‌های مهم اسپیکر متمایز این است که درایورهای مختلفی دارند، دامنه‌های مختلفی را پوشش داده و همه را در قالب یک صدای نرم و هماهنگ پخش می‌کند. برخی از این اسپیکرها توییتر و ساب‌ووفر دارند و در برخی دیگر، علاوه بر این دو، میدرنج نیز نصب می‌شود. هرکدام از این بخشها، جداگانه و در عین حال هماهنگ با دیگران، صدا را پخش و تجربه‌ی شنیداری را شیرین‌تر می‌کنند.

ساب‌ووفر، برای پخش صداهای بیس و بم، یا هماهن دوپس دوپس کاربرد دارد؛ وظیفه‌ی توییتر پخش صداهای زیر است و میدرنج را برای پخش صداهایی با فرکانس متوسط مانند صدای انسان می‌سازند.

موقع خرید اسپیکر، این دامنه‌ی گسترده‌ی صوتی را در نظر داشته باشید. زیرا چه از اسپیکر برای پخش صدای و موسیقی استفاده کنید، چه تماشای فیلم و چه بازی ویدیویی، صدایی که پخش می‌شود لذت آن را چندبرابر می‌کند. اسپیکرهایی که ترکیبی از این درایورها هستند یکی از ایده‌آلترین گزینه‌ها محسوب می‌شوند.

برای آشنایی بیشتر با این بخشها در اسپیکر خانگی، این مقاله را بخوانید.

ساخت باکیفیت بدنه

اگر بخواهید عمیق‌تر و دقیق‌تر بدانید چه چیز یک اسپیکر را از مدل دیگر متمایز می‌کند، ببینید چطور ساخته شده‌اند. این ساخت بدنه، هم شامل جنس می‌شود و مقاومت در برابر لرزش. زیرا لرزش بدنه یکی از عوامل مهم موثر در ناموزون شدن صدای نهایی است. جنس ام‌دی‌اف یکی از مناسب‌ترین مواد برای ساخت بدنه و مقاوم در برابر لرزش صدای اسپیکر است.

جنس مواد به کار رفته در ساخت بدنه‌ی اسپیکر، نه تنها بر صدا اثر دارد، بلکه دوام و عمر اسپیکر را نیز تضمین می‌کنند. اگر اسپیکر از جنس خوبی ساخته نشده باشد، پس از مدتی کوتاه در برابر گرما و یا رطوبت احتمالی، دچار آسیب شده و شاید دیگر کارکرد نداشته باشند.

 

جمع‌بندی

اسپیکر خانگی نیز مانند هر وسیله‌ی دیگری، ویژگی‌هایی اولیه‌ای دارد که در هر مدل باید وجود داشته باشند. اما مواردی نیز هستند که شاید در ویژگی‌های اصلی آن به شمار نیاید، اما در حاصل تفاوت ایجاد کند. همین ویژگی‌ها، اسپیکر تمایز را درمیان دیگر مدلها برجسته می‌کند.

برای دیدن مدلهای خاص و مهم اسپیکر دنای، سایت دنای را ببینید.

Tags: ,

Related Posts

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست