فناوری Hi-Fiهای فای چیست؟

 

تکنولوژی های فای چیست و چه کاربردی دارد؟

وقتی صحبت از اصطلاحات فنی صدا و دستگاههای پخش صدا می‌شود، یکی از جدیدترینها، های فای Hi-Fi است. حتما شما هم آن را روی کارتن اسپیکر یا در جدول مشخصات دستگاههای پخش صوت دیده‌اید. اگر درباره‌ی مفهوم این اصطلاح و اهمیت آن در دستگاههای پخش صوت کنجکاوید، دستتان را به ما بدهید تا با هم، گوشه‌ای از دنیای گسترده‌ی صدا را بپیماییم.

معنای لغوی hi-fi

ابتدا بیایید نگاهی به معنای لغوی این اصطلاح بیندازیم. hi-fi مخفف high-fidelity است. High یعنی بالا و Fidelity یعنی وفاداری؛ پس در لغت یعنی وفاداری بالا. در ویکی‌پدیای فارسی آن را با پس همانده یا پس هماندهی معادل‌سازی کرده است. منظور از وفاداری در اینجا، وفاداری سیستم صوتی به کیفیت اولیه و اصلی صدا است.

 

های فای چیست؟

های فای

مفهوم فنی های فای

اگر بخواهیم دقیقتر توضیح دهیم، تکنولوژی های‌فای یعنی سیستمی که سیگنال صوتی را با کمترین تغییر پخش کند. از همین رو، به دستگاههای صوتی که صداهای یک موسیقی را با دقت بالایی (در مقایسه با حالت آنالوگ و برخی حالتهای دیجیتال) پخش می‌کند hi-fi می‌گویند. به طور کلی، پشتیبانی دستگاه از  hi-fi کمک می‌کند میزان نویز و درهم ریختگی (اعوجاج) امواج صوتی پایین بیاید. این دستگاهها قادرند که صداها را به اصطلاح، بدون رنگ و با پاسخ فرکانسی سریع پخش کنند.

 

شنوایی انسان

برای تبیین دقیق این استاندارد، سازندگان شنوایی انسان را مبنا قرار می‌دهند. شنوایی انسان، فرکانسهایی بین 20 هرتز تا 20هزار هرتز را می‌شوند. عدد ایده‌آل، 1500 تا 3500 هرتز است. این اعداد طبق میزان شنوایی یک فرد بالغ جوان با شنوایی سالم و نرمال تعیین شده است. فرکانسهای بالاتر و پایینتر از این میزان، برای انسان قابل شنیدن نیستند.

 

های فای-شنوایی انسان

های فای چیست؟

تکنیک بازسازی صدا

یک سیگنال الکتریکی از یک منبع (آنالوگ یا دیجیتال) تولید می‌شود؛ سپس تقویت شده و به اسپیکرها فرستاده می‌شود. در اسپیکرها، سیگنال الکتریکی به امواج صوت تبدیل شده و به گوش شنونده می‌رسد. هرکدام از این مراحل باید با دقت و ظرافت انجام شود، زیرا سیگنال، در گذر از هرکدام، مستعد بهم ریختگی و خراب شدن است. اینجاست که مفهومی به نام سیستم Hi-Fi متولد شده و نقش خود را ایفا می‌کند؛ نقش های‌فای، به عنوان یک زنجیره است که هر کدام از مراحل بالا، حلقه‌ای از آن است.

دنای، تمام کوشش خود را به کار بسته تا بهترین و جدیدترین تکنولوژی را، از DSP گرفته تا Hi-fi، در اسپیکرهای خود به کار ببندد. تا آنکه صدایی با کیفیت و گوشنواز پخش شود و هیچیک از زیباییهای موسیقی، در فرآیند پخش از دست نرود. به ما در وبسایت دناکالا سر بزنید تا انواع اسپیکر خانگی دنای را بیشتر به شما معرفی کنیم.

اسپیکر های فای چیست؟؟

اسپیکری است که با استفاده از سیستم های فای (Hi-fi) که بیشترین وفاداری را به صدای اصلی دارند، صدایی عاری از نویز، باکیفیت و مشابه صدای اصلی ارائه می‌دهد.

سیستم صوتی های فای چه کاربردی دارد؟

یکی از فناوریهای جدید که در سیستمهای صوتی خانگی هم به کار می‌رود و  استقبال خوبی هم از آن شده، های فای است. این سیستم صوتی، بهترین کیفیت صدا را ارائه می‌دهد و بیشترین وفاداری را به صدای اصلی دارد. یعنی صدایی که پخش می‌کند، بیش از هر تکنولوژی دیگری به صدای اصلی شبیه است.

قیمت سیستم صوتی Hi-fi چقدر است؟

نرخ سیستم های صوتی و باند خانگی با توجه به قابلیتها و امکاناتی که دارند، مانند تکنولوژی های فای، دی‌جی یا رقص نور، متغیر است. پیشنهاد می‌کنیم برای مقایسه‌ی قیمتها به سایت دناکالا مراجعه فرمایید.
Tags: , , , , , ,

Related Posts

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست