نگاهی به اسپیکر شارژی و کارکرد آن

folder_openمعرفی محصولات, مقالات
commentبدون دیدگاه

اسپیکر شارژی نسبت به دیگر هم‌نوعانش، اسپیکرهای خانگی، جدیدتر و مدرن‌تر است. دلیل آن هم منبع نیروی آن است که به جای اتصال مستقیم به برق، باتری است. این اسپیکرها، مانند یک هم‌سفر با شما به سفر و ویلا می‌آیند و با بودنشان می‌توانید از موسیقی دلخواه لذت ببرید. اما بهتر است در طبیعت از آن‌ها استفاده نکنید.

منظور از اسپیکر شارژی چیست؟

این مدل اسپیکرها یک باتری قابل شارژ داخلی دارند که نیروی موردنیاز اسپیکر را تامین می‌کند. یعنی مانند دیگر مدل‌های اسپیکر، کابلی که به برق وصل شود ندارند و درواقع به آن نیازی هم ندارند. زیرا باتری با کابل USB شارژ می‌شود و بسته به ظرفیتش تا چندین ساعت برق اسپیکر را تامین می‌کند. یکی از دلایل شارژی بودن، این است که قابل حمل هستند و اسپیکر باید بدون منبع برق مستقیم کار کنند. طراحی و وزن بدنه آن‌ها نیز در همین راستا است. ابعادی بسیار کوچکتر از اسپیکرهای خانگی دارند، به آسانی در دست جابه‌جا می‌شوند و به‌راحتی می‌توان آن‌ها را در هر گوشه‌ای قرار داد. پس بهترین گزینه برای سفر، پیک‌نیک و دورهمی در جایی که امکانات صوتی کم است، همین اسپیکرها هستند. اسپیکر شارژی و قابل حمل معمولاً با بلوتوث یا Wi-fi به دستگاه‌های دیگر مانند تلفن همراه، تبلت یا لپ‌تاپ متصل می‌شوند.

اسپیکر شارژی دنای

تاریخچه اسپیکر شارژی 

در دهه 90 میلادی با پیشرفت و توسعه‌ی باتری‌های لیتیوم-یونی، دست تولیدکنندگان برای ساخت اسپیکر قابل‌حمل باز شد. این مدل اسپیکرها با باتری قابل شارژ و آزادی عملی که در استفاده به کاربر می‌دهند شهرت بیشتری پیدا کردند. در دهه اول قرن 21، اسپیکرهای بلوتوثی عرضه شدند. با این فناوری جدید، کاربر می‌توانست با بلوتوث به اسپیکر متصل شود و موسیقی موردعلاقه‌اش را از طریق آن بشنود. رفته‌رفته امکانات و کیفیت‌هایی هم‌چون اتصال به اینترنت و سرویس‌های پخش آنلاین، ضدآب بودن، عمر طولانی‌تر باتری و صدای قوی‌تر، اسپیکرهای شارژی را محبوب‌تر کرد. از سال 2015 به این طرف، اسپیکرهای شارژی و قابل حمل، علاوه بر پخش موسیقی، به قابلیت‌های هوشمندی هم‌چون دستیار صوتی نیز مجهز شدند.

اسپیکر شارژی و قابل حمل دنای

 

اسپیکر شارژی یا اسپیکر ایستاده؟

اسپیکر ایستاده یا همان تاور (tower) اسپیکرها، در منزل، باشگاه، کافه و… استفاده می‌شوند. این اسپیکرها با ساختار بزرگ‌تر و توان بالاتر، صدای با کیفیت‌تری دارند. اسپیکرهای ایستاده مستقیما به برق وصل می‌شوند و برای بهبود کیفیت صدا تکنولوژی‌هایی چون آمپلی‌فایر داخلی دارند.

برای مطالعه بیشتر درمورد اسپیکر خانگی مقاله اسپیکر خانگی چیست؟ را بخوانید.

تفاوت‌های اصلی بین اسپیکر ایستاده و اسپیکر شارژی:
  1. کیفیت صدا: اسپیکرهای ایستاده به دلیل اندازه بزرگ‌تر و توان بالاتر (RMS)، صدایی به مراتب بلندتر تولید می‌کنند. به دلیل آمپلیفایر، قدرت صدای بالاتر و گاه توییتر و ساب‌ووفری که دارند در یک آپارتمان به خوبی پوشش صدایی دارند.
  2. منبع تغذیه: اسپیکرهای شارژی با باتری کار می‌کنند، در حالی که اسپیکرهای ایستاده به منبع برق مستقیم نیاز دارند. مزیت اسپیکر ایستاده این است که به‌دلیل اتصال مستقیم به برق، محدودیتی ندارند و می‌توانند به‌طور مداوم و تا هر زمان به دلخواه کاربر کار کنند. حس اسپیکر شارژی این است که یک بار با برق شارژ می‌شود و سپس به تناسب قدرت باتری، تا چند ساعت بدون نیاز به برق کار می‌کند. از این نظر در هر نقطه می‌توان از شنیدن موسیقی لذت برد.
  3. قابل حمل بودن: اسپیکرهای ایستاده به دلیل اندازه بزرگ‌تر و وزن بیشتر، قابل حمل نیستند و معمولاً در یک مکان ثابت نصب می‌شوند. این ثابت بودن کمک می‌کند که آن‌ها به نسبت فضا جای‌گذاری شوند و بازدهی صدای بالاتری داشته باشند. حتی نقشی هم در دکور منزل ایفا کنند. اسپیکرهای شارژی با توجه به اندازه و منبع تغذیه، آزادی عمل بیش‌تری برای حمل و استفاده در مکان‌های مختلف به کاربر می‌دهند.
  4. کاربرد: اسپیکرهای شارژی بیشتر برای استفاده شخصی و در مکان‌های کوچک مناسب هستند، در حالی که اسپیکرهای ایستاده برای مکان‌های بزرگ‌تر و استفاده‌های حرفه‌ای مناسب‌ترند.
  5. قیمت: اسپیکرهای شارژی قیمتی پایین‌تر دارند. اسپیکرهای ایستاده به دلیل اندازه‌ی بزرگ‌تر و امکانات فنی بیش‌تری که دارند قیمتشان بالاتر است.
  6. اندازه: اسپیکرهای شارژی در اندازه کوچک‌تر ساخته می‌شوند تا به راحتی مانند یک کیف در دست جا گرفته و حمل شوند. اسپیکرهای ایستاده بزرگ‌تر، حداقل یک متر، و سنگین‌تر هستند زیرا بخش‌هایی مانند توییتر و ساب‌ووفر و آمپلیفایر دارند.

این تفاوت‌ها باعث می‌شود که هر نوع اسپیکر برای کاربردهای خاصی مناسب باشد و بسته به نیاز و موقعیت، انتخاب بین این دو نوع اسپیکر انجام شود.

نکته: در استفاده از هر دو مدل، هم اسپیکر ایستاده هم شارژی، شرایط محیط را رعایت کنید. در محیط منزل، هوای کودکان و سالمندان و همسایگان را داشته باشید. در طبیعت نیز، صدا را تا حدی نگه دارید که افراد دیگری که در طبیعت هستند ناراحت نشوند! و البته موجوداتی که در طبیعت زندگی می‌کنند، به صدای متفاوتی که از اسپیکر شنیده می‌شود عادت ندارند و ممکن است بترسند. فراموش نکنیم که طبیعت برای همه است، هم ما انسان‌ها هم حیوانات.

 

کلام آخر

در این مقاله بر موضوع اسپیکر شارژی متمرکز شدیم؛ ویژگی‌ها، تاریخچه و تفاوت آن با اسپیکر ایستاده را بر شمردیم. دنای علاوه بر اسپیکرهای ایستاده که سال‌هاست در سبد خود دارد، اسپیکرهای شارژی را نیز آماده‌ی عرضه کرده است. برای دیدن مدلهای مختلف اسپیکرهای دنای، اینجا را ببینید.

Tags: , , ,

Related Posts

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست