نگاهی به یک اصطلاح: HDR در تلویزیون چیست؟

به نظر شما تفاوت مدادرنگی 6 رنگ با مدادرنگی 24 رنگ چیست؟ تفاوت SDR و HDR هم در همان است: تفاوت تعداد رنگها! در تصویر SDR، دامنه‌ی تعداد رنگها کمتر و در HDR بسیار بالاتر است. برای اینکه با این دو اصطلاح به ویژه HDR که موضوع اصلی این مقاله است آشنا شوید، گوشه‌ی چشمی به این نوشته داشته باشید!

 

HDR

بررسی معنای HDR

وقتی به چنین اصطلاحاتی بر می‌خوریم، اصطلاحاتی که با حروف بزرگ و به این شکل نوشته شده‌اند، باید بدانیم که از ترکیب حروف ابتدایی چند کلمه ساخته شده‌اند. این اصطلاح نیز به همین شکل است. H حرف اول High، به معنی بالا، D حرف اول Dynamic به معنای پویا، R حرف اول Range به معنی دامنه است. پس معنای این ترکیب High Dynamic Range یعنی دامنه‌ی پویایی بالا.

مفهوم فنی HDR

بحث لغوی این اصطلاح را کوتاه کردیم تا چندان درگیر حروف و کلمات نشویم و به مفهوم فنی آن بپردازیم. بپردازیم به اینکه فناوری HDR چیست؟ در تلویزیون، به کیفیتی اطلاق می‌شود که تصویری شفافتر با رنگها و جزئیاتی زنده‌تر ارائه می‌دهد. این کیفیت بالاتر، حاصل پردازش HDR تصویر است که باعث می‌شود، اطلاعات بیشتر در هنگام این پردازش ثبت شود.

وقتی تلویزیون، مجهز به HDR باشد، دامنه‌ی روشنی و تیرگی و تعداد رنگهایی که در تصویر نمایش می‌دهد، به میزان چشمگیری افزایش می‌یابد. در این حالت، یک تصویر، هم از نظر تعداد و شفافیت رنگها و هم از نظر تیرگی و روشنی، دقیقتر و با جزئیات بیشتری است.

تصور کنید تلویزیون، تصویر یک غروب آفتاب در یک دریاچه را نشان می‌دهد. در تلویزیونی با کیفیت SDR (Standard Dynamic Range)، تصویری مشابه سمت چپ را می‌بینید. حالا اگر تلویزیون، مجهز به تکنولوژی HDR باشد، تصویر را به شکل سمت راست نمایش می‌دهد.

HDR چیست؟

HDR در تلویزیون چیست؟

 

همانگونه که می‌بینید، در تصویری که HDR نیست، نور کم جان است و تشابه کمتری با نور طبیعی غروب دارد. همچنین، رنگها، به تنوع و شفافیت آنچه در طبیعت و با چشم انسان دیده می‌شود، نیستند.

حالا به تصویری که HDR است، دقت کنید. طیف گسترده‌ای از انواع رنگها را می‌بینید. این رنگها زنده و پرجان هستند. بافت بدنه‌ی قایق، چوبی‌تر است، نور و سایه به خوبی در تصویر دیده می‌شود و پرتوی آفتاب حتی گرما نیز می‌بخشد.

 

تفاوت تلویزیونی که این تکنولوژی را دارد با تلویزیونی فاقد این فناوری، به خوبی با این تصاویر قابل شناخت است. دنای نیز در راستای بالا بردن کیفیت محصولات و رضایت کاربران، در مدلهای جدید خود از این تکنولوژی بهره برده است. برای مقایسه و بررسی تلویزیونهای دنای، به وبسایت دناکالا، سر بزنید.

چگونه بفهمیم تلویزیون HDR دارد؟ 

روشهای مختلفی وجود دارد که بفهمیم تلویزیون HDR را پشتیبانی می‌کند. از جمله، دفترچه‌ی راهنما، علامت HDR و مراجعه به بخش تنظیمات تلویزیون.

چگونه hdr را در تلویزیون فعال کنیم؟

با استفاده از ریموت کنترل، به بخش تنظیمات (setting) بروید. از بخش تصویر (picture)، به بخش تماشای ویژه (special viewing point) رفته و پس از انتخاب HDR، دکمه‌ی Ok یا On را فشار دهید تا انتخاب و تنظیم شود.
Tags: , , , , ,

Related Posts

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست