نگاهی به Mp5 و Mp4

فرمت Mp5 چیست؟

فرمت Mp5، فرمتی است برای ضبط ویدیو، تا با نوعی دستگاه چینی قابل حمل پخش ویدیو، نمایش داده شود. فایلهای Mp5، مانند Mp4، به شکل MPEG-4 یا MPEG-H کدگذاری شده‌اند، اما این نوع کدگذاری، فایل را برای اجرا در دستگاههای قابل حمل آماده می‌کند. دستگاههای پخش Mp5، دستگاههای به‌روز شده‌ی Mp4 و Mp3 هستند.

فرمت MPEG

MPEG چیست؟

MPEG با تلفظ (اِمپِگ) مخفف Moving Picture expert Group است. این گروه فایلها، به فایلهایی گفته می‌شوند که:

  • پسوند MPEG. دارند.
  • با این روش فشرده‌سازی (Compressed) شده‌اند.

این فرمت، یکی از رایجترین فرمتهای ویدیو است زیرا کمک می‌کند پخش آنلاین و دانلود ویدیو بسیار سریعتر از فرمتهای دیگر باشد.

تفاوت Mp5 با Mp4

فایلهای Mp5، تفاوت قابل توجهی با Mp4 ندارند. درواقع، سازندگان دستگاه پخش‌کننده‌ی چینی، برای ایجاد تفاوت با دیگر پخش‌کننده‌ها و فرمتها، این پسوند را به آن اطلاق کردند. در نتیجه، اگر با استفاده از بخش تغییر نام (rename)، پسوند فایل را تغییر دهند، می‌توانند این فایلها را در پخش‌کننده‌‌های Mp4 نیز پخش کنند.

نتیجه‌گیری: کدام فرمت بهتر  است؟Mp5 یا Mp4

به طور کلی، فرمت متفاوت و خاصی به نام فرمت Mp5 نداریم و با دستگاههای رایج امروزی و نرم‌افزارهای پخش ویدیو می‌توان به راحتی هر ویدیویی را تماشا کرد. حتی فایلهاییم که، گرچه نه چندان رایج، به شکل Mp5 عرضه می‌شوند، با تغییر پسوند به Mp4 به راحتی در همین دستگاهها و نرم‌افزارها قابل پخش هستند. شایان ذکر است امروزه تقریبا فرمت MP4 به صورت یک فرمت استاندارد در کل دنیا مورد پذیرش قرار گرفته است و همه‌ی تولید کنندگان دنیا محصولاتشان این فرمت را ساپورت می کند.

Tags: , , , , , , , , , , ,

Related Posts

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست