چطور رقص نور هماهنگ با آهنگ بسازیم؟

folder_openمعرفی محصولات, مقالات
commentبدون دیدگاه

ساخت رقص نور حرفه‌ای هماهنگ با آهنگ

تصور کنید در یک مهمانی شاد و شلوغ هستید و موسیقی با صدای بلند پخش می‌شود. گذشته از مهمانان و ریتم موسیقی، رقص نور هماهنگ با آهنگ، که نورهای رنگی رقصان هستند فضا را تغییر می‌دهند. امروزه بیشتر اسپیکرها رقص نور دارند؛ اما اگر اسپیکر شما رقص نور نداشت یا تنظیم نبود چه؟ بیایید این مقاله را که در همین ارتباط است بخوانیم تا در کنار جذابیت‌های اسپیکر خانگی و گوش دادن به موسیقی، تنظیم رقص نور را نیز یاد بگیریم.

رقص نور اسپیکر خانگی دیجی6 دنای

رقص نور چیست؟

بیایید اول نگاهی به این بیندازیم که منظور از رقص نور چیست؟ رقص نور یک تکنیک نورپردازی است که در آن نورها به شکلی منظم و هماهنگ با ریتم، ضرب‌آهنگ، یا لحظات کلیدی آهنگ تغییر می‌کنند. به همین خاطر هم رقص نور نام گرفته که انگار نورهای رنگی با آهنگ می‌رقصند. این تغییر جلوه‌های بصری جذابی ایجاد می‌کند. این تغییرات نوری مانند تغییر رنگ و/یا شدت نور، فید کردن یعنی تغییر تدریجی شدت نور، روشن و خاموش شدن‌های سریع (که به اصطلاح استروب strobe نامیده می‌شوند)، حرکت نورها و افکت‌های دیگر است.

دلیل استفاده از این جلوه‌های پویای بصری این است که تغییر رنگ‌ها با توجه به سرعت و شدت موسیقی می‌تواند تاثیرات روان‌شناختی متفاوتی ایجاد کند. مثلاً رنگ‌های گرم (قرمز، زرد) با حرکت ریتمیک سریع، برای ایجاد هیجان و انرژی استفاده می‌شوند. رنگ‌های سرد (مثل آبی یا بنفش) برای ایجاد حس آرامش و فضاهای انتزاعی کاربرد دارند.

 

ساخت رقص نور اسپیکر خانگی

 

انواع رقص نور در اسپیکر خانگی

رقص نور در اسپیکرهای خانگی، در اشکال متفاوتی وجود دارد. هرکدام از این رقص نورها بر اساس شکل و محل قرارگیری، جلوه‌ی متفاوتی ایجاد می‌کنند. در اسپیکرهای خانگی پیشرفته و مجهز به رقص نور، ترکیب هم‌زمان رقص نورهای دیواری، سقفی و کناری (Wall Light، Roof Light، و Side Light) فضای فوق‌العاده جذاب و پویایی ایجاد می‌کند. اسپیکری که تمامی این رقص نورها را دارد، نوعی محور نورپردازی نیز هست. امروزه اسپیکرهای شارژی هم به این قابلیت مجهز هستند. هنگام خرید اسپیکر خانگی یا شارژی قابل حمل، این موضوع را نیز درنظر داشته باشید.

برای مطالعه و دانستن بیشتر درباره‌ی خرید اسپیکر خانگی، این مقاله و این مقاله را برای آشنایی با اسپیکر شارژی بخوانید.

 

1. رقص نور دیواری (Wall Light

رقص نور دیواری به نوارها یا چراغ‌های LED اشاره دارد که روی بدنه‌ی اسپیکر نصب می‌شوند و نور را به صورت عمودی بر دیوارهای بالای اسپیکر پخش می‌کنند. معمولا این نوع رقص نور، بیشتر با نت‌های ملایم هم‌خوانی دارند.

 

اسپیکر دیجیدار

2. نور سقفی (Roof Light)

رقص نوری است که روی ضلع بالایی اسپیکر قرار داده می‌شود و معمولاً به سمت سقف یا اطراف اسپیکر نور می‌افکند. این نوع نورپردازی برای ایجاد افکت‌های نوری بیشتر و پخش نور در تمام فضا به کار می‌رود. این رقص نورهای سقفی در اسپیکرهای خانگی به سمت بالا و سقف می‌تابند و فضای بیشتری را روشن می‌کنند، به‌ویژه در فضاهای بسته. هم‌چنین، نورهای سقفی، برای اوج‌های موسیقی بسیار مناسبند.

 

3.  رقص نور کناری (Side Light) 

LEDهای این نوع رقص نور، در دو طرف یا پایه‌های اسپیکر نصب می‌شوند و به اطراف و پایین اسپیکر نور می‌تابند. این نوع نورها معمولاً برای ایجاد جلوه‌های نوری بیشتر در سطوح کناری اسپیکر کارایی دارند. این رقص نورها، نوری ملایم و جانبی تولید می‌کنند که محیط نزدیک به اسپیکر را روشن می‌کند. ایجاد حرکت‌های نوری کوچک و ملایم، تاثیری کمتر محوری اما بسیار گیرا دارد.

 

 

چطور رقص نوری بسازیم که با آهنگ هماهنگ باشد؟

شاید ابتدای کار عجیب و غیرممکن به نظر بیاید. اما برای ساخت رقص نور حرفه‌ای با آهنگ در اسپیکرهای خانگی، نیازی به چوب جادو نیست! می‌توانید با چند روش جالب و مقرون به‌صرفه، این قابلیت را به اسپیکر خانگی خود اضافه کنید.

 

  1. از اسپیکر رقص نوردار استفاده کنید: اگر اسپیکر خانگی شما چراغ‌های LED داخلی دارد، کارتان آسان است. زیرا این اسپیکرها به طور پیش‌فرض که با موسیقی هماهنگ می‌شوند. حسگرهای (سنسور) صوتی نصب‌شده در این اسپیکرها، نورپردازی چراغ‌های LED اسپیکر را با ریتم موسیقی هماهنگ می‌کنند. پس کافی است با دکمه‌ی روشن و خاموش رقص نور، که یا روی پنل دیجی یا پشت دستگاه است، رقص نور را فعال کنید تا همراه با آهنگ نورپردازی آغاز شود.

 

  1. از نوارهای LED هوشمند استفاده کنید: اگر اسپیکر شما رقص نوردار نیست، می‌توانید با اضافه کردن نوارهای LED هوشمند که قابلیت هماهنگی با موسیقی دارند، به راحتی اسپیکر را مجهز به نورپردازی کنید. بعضی از این نوارها، حسگر (سنسور) صوتی دارند که به ریتم موسیقی واکنش نشان می‌دهند و تغییر رنگ می‌دهند.
چطور از این نوارها استفاده کنیم؟
  • نوارهای LED را اطراف یا زیر اسپیکر بگذارید.
  • مطمئن شوید که نوارهای LED به منبع تغذیه متصل هستند و در حالت موسیقی تنظیم شده‌اند.
  • نوار LED به محض پخش آهنگ، به صدا واکنش نشان داده و نورها را هماهنگ با موسیقی تغییر می‌دهد.

 

  1. نرم‌افزارهای موبایلی نورپردازی را دریابید.

چطور انجام دهید:
  • اپلیکیشن متناسب با سیستم عامل گوشی خود (اندروید یا IOS) را دانلود و نصب کنید.
  • اسپیکر یا چراغ‌های هوشمند را به اپلیکیشن متصل کنید.
  • وقتی موسیقی روشن می‌توانید گزینه‌ی Music Sync را فشار دهید تا اپلیکیشن رقص نور را با آهنگ هماهنگ کند.

 

  1. کنترل‌کننده‌ی نورپردازی بلوتوث یا وای‌فای تهیه کنید.

اگر می‌خواهید خودتان رقص نور حرفه‌ای هماهنگ با اسپیکر خانگی را طراحی کنید، از کنترل‌کننده‌های نورپردازی بلوتوث یا وای‌فای که به نوارهای LED متصل می‌شوند، استفاده کنید. این کنترل‌کننده‌ها قابل برنامه‌ریزی هستند؛ یعنی با استفاده از نرم‌افزارهای مختلف آن‌ها را هماهنگ با آهنگ تنظیم کنید.

چطور انجام دهید:
  • نوارهای LED را به کنترل‌کننده‌ی بلوتوث یا وای‌فای متصل کنید.
  • در اپلیکیشن موبایلی آن، حالت “Music Mode” را فعال کنید.
  • کنترل‌کننده‌ی بلوتوثی/وای‌فای همزمان با پخش موسیقی، نورها را با ریتم آن هماهنگ می‌کند.

 

  1. اپلیکیشن‌های هماهنگ‌کننده‌ی موسیقی و نور  را روی کامپیوتر یا لپ‌تاپ نصب کنید.

نرم‌افزارهای هماهنگ‌کننده‌ی نور و موسیقی مانند Lightjams یا DMXIS را روی لپ‌تاپ/کامپیوتر نصب کنید. این نرم‌افزارها نورها را بر اساس آهنگ پخش‌شده کنترل و تنظیم می‌کنند.

چطور انجام دهید:
  • از طریق بلوتوث یا کابل، اسپیکر را به کامپیوتر متصل کنید تا موسیقی از طریق اسپیکر، پخش شود.
  • نرم‌افزار نورپردازی نصب‌شده را تنظیم کنید.
  • به نوارهای LED یا لامپ‌های هوشمند متصل شوید تا نور آن‌ها بر اساس ریتم هماهنگ برقصند.

 

  1. با نرم‌افزارهای ساده‌تر موبایلی، نورها را برقصانید.

اگر می‌خواهید روشی ساده‌تر و مقرون به‌صرفه به کار ببرید، اپلیکیشن‌های موبایل مانند “Disco Lights” یا “Music Strobe” گزینه‌های مناسبی هستند. این اپلیکیشن‌ها از فلش دوربین یا چراغ‌های گوشی برای هماهنگ کردن نور با موسیقی استفاده می‌کنند. اگرچه این روش حرفه‌ای نیست، اما برای ایجاد جلوه‌ی بصری سریع و ساده کارایی دارد.

 

جمع‌بندی و نکات پایانی

رقص نور در ایجاد فضایی پرشور و شوق و جذابیت بصری، تاثیر زیادی دارد. برای آن‌که بیشترین زیبایی را در فضا داشته باشید نورها باید به خوبی در محیط پخش شوند و فضایی متناسب با موسیقی ایجاد کنند. هم‌چنین، هماهنگی میان حجم صدا و شدت نورها را در نظر بگیرید تا تجربه‌ای پویا ایجاد شود.

اسپیکرهای خانگی دنای، همگی با انواع رقص نور عرضه می‌شوند. این رقص نورها که بیشتر رینگی و برخی رینگی-تابشی هستند در کنار رقص نورهای سقفی، دیواری و کناری، شما را از تلاش و نرم‌افزار و… برای داشتن رقص نور بی‌نیاز می‌کنند. به این صورت که شما یک جفت اسپیکر خانگی می‌خرید و امکاناتی فراتر از پخش صرف صدا را به منزل می‌برید؛ رادیو FM، پنل دیجی، اتصال کابلی و بلوتوثی به دیگر دستگاه‌ها، رقص نور با رنگ‌های متنوع، کارائوکه و…، تمامی قابلیت‌ها و امکاناتی هستند که اسپیکر خانگی دنای عرضه می‌کند.

می‌توانید در این صفحه مدل‌های مختلف اسپیکر خانگی دنای را ببینید.

 

 

Tags: , , , ,

Related Posts

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست