چرا صدای اسپیکر قطع شده است؟

دلیل قطع صدای اسپیکر خانگی و راه حل آن

تصور کنید به تازگی یک اسپیکر خانگی درجه‌ی یک خریده‌اید؛ اما پس از نصب و راه‌اندازی سیستم صوتی، با قطع صدای اسپیکر مواجه شده‌اید. این قطع صدا می‌تواند دلایل گوناگونی داشته باشد. پس باید گام به گام، ابتدا دلیل قطعی برق اسپیکر را پیدا کنید، بعد بر اساس آن به دنبال راه حل بگردید. در این مقاله، به بررسی دلایل قطعی برق اسپیکر می‌پردازیم.

صدا چیست؟

پیش از آنکه به بحث اسپیکر خانگی و قطع صدای اسپیکر بپردازیم، نگاه سریعی بیندازیم به مبحث صدا. وقتی چیزی ارتعاش پیدا می‌کند (یعنی با سرعتی معین جلو و عقب یا بالا و پایین می‌رود)، صدا ایجاد می‌شود. برای مثال، وقتی به در خانه ضربه می‌زنند، چوب آن مرتعش می‌شود. صدا به شکل امواج در هوا حرکت کرده و به گوش فرد وارد شده و با پرده‌ی گوش برخورد می‌کنند. حاصل این برخورد شنیدن صدا است.

امواج صدا، به چند گونه تقسیم می‌شوند. قابل شنیدن مانند صدای پرندگان یا ساخت و عبور ماشینها از خیابان. غیرقابل شنیدن؛ مانند صدایی که برخی حیوانات و پرندگان تولید می‌کنند. قابل شنیدن یا غیرقابل شنیدن یک صدا، بستگی به فرکانس آن دارد.

برای مطالعه‌ی بیشتر درباره‌ی مبحث صدا، مقاله‌ی صدا چگونه شکل می‌گیرد؟ را مطالعه بفرمایید.

اسپیکر خانگی

اسپیکر خانگی حرفه ای

وضعیتهای مختلف قطع صدای باند خانگی

عبارت قطعی صدای اسپیکر، یک عبارت کلی است؛ وضعیتهای مختلفی هستند که ممکن است به آنها قطعی گفته شود. وضعیتهای مختلف به این شکل هستند:

  • هیچ صدایی از اسپیکر شنیده نمی‌شود:

همه‌ی سیمها را از جعبه بیرون آورده و متصل کرده‌اید؛ همه‌چیز مهیاست تا موسیقی محبوب خود را پخش کنید که… سکوت مطلق! هیچ صدایی از اسپیکر شنیده نمی‌شود.

  • صدای بلندگوهای surround شنیده نمی‌شود.

روی نمایشگر، نام آهنگ یا ثانیه شمار نشان داده می‌شود؛ این یعنی اسپیکر سالم است و موسیقی را پخش می‌کند. اما صدایی به گوش نمی‌رسد.

  • بلندگو به قدری وِزوِز دارد که صدایی از آن شنیده نمی‌شود.

صدایی که از اسپیکر می‌آید، نه موسیقی، که انگار صدای شلوغ‌کاری یک کندو زنبور عسل است.

راه حل برطرف کردن قطعی صدای اسپیکر

وضعیتهای مختلف را باهم خواندیدم. بپردازیم به راه حل آنها:

  • اتصال سیمها را بررسی نمایید.

کلیه‌ی سیمها را از دستگاه و برق جدا کرده و یک بار دیگر، کاملا مطابق دستورالعمل دستگاه، به اسپیکر وصل کنید. هنگام اتصال یا قطع اتصال سیمها به برق، با احتیاط بسیار عمل کنید.

  • صدا را زیاد کنید!

شاید این راه حل خنده‌دار و عجیب به نظر برسد؛ اما سطح صدا در آهنگها یا فیلمها، یکنواخت نیست. یعنی در برخی قسمتها صدا بلندتر و در برخی دیگر صدا کمتر است. گاه با یک تغییر و زیاد کردن لِوِل صدا، متوجه می‌شوید دلیل به گوش نرسیدن صدا، اشکال فنی اسپیکر نبوده و فقط، صدا کم بوده است!

  • تنظیمات صدا را بررسی کنید.

اگر اسپیکرها، به تلویزیون یا گیرنده دیجیتال وصل هستند، از بخش تنظیمات، قسمت صدا را بررسی کنید. ممکن است این تنظیمات، به گونه‌ای باشند که صدا از اسپیکرها شنیده نشوند. البته برای این راه حل، شما باید تا حدی به این قسمت تسلط داشته باشید تا تغییرات اشتباه، ایجاد نکنید.

  • با بخش خدمات پس از فروش محصول، تماس بگیرید.

اگر موارد بالا راهگشا نبود، امکان دارد قطع صدای اسپیکر، به دلایل فنی باشد. بهترین کار، تماس با بخش خدمات پس از فروش شرکتی است که محصول را از آنجا تهیه کرده‌اید. کارشناسان این بخش، در عیب یابی و رفع مشکل، شما را یاری خواهند کرد.

اسپیکر خانگی دنای، با کیفیت صدای فوق‌العاده، مدلهای متنوع و قابلیتهای مختلف ارائه می‌شود. برای دیدن اسپیکرهای خانگی دنای، به سایت دنای مراجعه فرمایید.

 

اسپیکر رقص نور دار

اسپیکر رقص نور دار خانگی و بزرگ

Tags: , , , , , , ,

Related Posts

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست