فرق تلویزیون LED با QLED وقتی کیفیت 4k باشد

 

همگام با پیشرفت فناوری و عرضه‌ی صفحه‌هایی همچون LED و QLED، تلویزیون هم پیشرفت می‌کند و تکامل می‌یابد. با ظهور کیفیت 4k، تماشای تلویزیون لذتبخش‌تر و جذابتر شده است؛ حالا به این کیفیت، صفحه‌هایی همچون LED و QLED را نیز اضافه کنیم و چه شود! اما تفاوت این دو چیست؟ چه ویژگیهایی این دو را از هم متمایز می‌کند؟ باهم در ادامه‌ی مقاله تفاوتهای کلیدی آنها را ببینیم.

 

برای مطالعه‌ی بیشتر درباره‌ی کیفیت 4k، مقاله‌ی «تلویزیون 4k و کیفیت 4k چیست؟» را مطالعه فرمایید.

 

تلویزیون LED دنای

تعریف LED و QLED

هردوی اینها، صفحه‌ی تخت تلویزیون هستند؛ تفاوت اصلی و عمده، در نحوه‌ی تولید نور در آنهاست. LED از یک صفحه‌ی نوری پشت صفحه‌ی تلویزیون برای نور دادن استفاده می‌کند، در حالیکه ، QLED از یک لایه از نقاط کوانتومی برای تولید نور بهره می‌برد.

تفاوت نهایی در چیست؟

همانطور که بالاتر اشاره شد، تفاوت این دو، در روش تولید نور است. روشی که QLED از آن بهره می‌برد، یعنی استفاده  از لایه‌ی نقاط کوانتومی، کمک می‌کند این تلویزیونها، رنگهایی دقیقتر و نزدیکتر به واقعیت تولید کنند.

تفاوت دیگر آنها در میزان کنتراست آنهاست. کنتراست یعنی دامنه‌ی رنگهای تیره و روشن در تصویر. در تلویزیونهای QLED، کنتراست بالاتری وجود دارد. یعنی رنگهای تیره و به ویژه سیاه، و رنگهای روشن و سفید، عمیقتر و شفافتر هستند. این ویژگی، تجربه‌ی تماشایی دلچسب‌تر را فراهم می‌کند؛ به ویژه تصاویری با صحنه‌های تیره و کم نور.

 

مزایای صفحات QLED در تماشای تصاویر 4k

یکی از مهمترین مزایا، دقت رنگ آنها است. در QLED، رنگها با دقت و شفافیت بیشتر نمایش داده می‌شوند و به نسخه‌ی طبیعی خود بسیار نزدیکند. وقتی دقت رنگ بالا باشد، جزئیات بیشتری از تصویر دیده می‌شود. همچنین کنتراست بالاتر آنها، رنگهای تیره و روشن را عمیقتر نشان می‌دهد که خود در تصویری شفاف و طبیعی اثری شگرف دارد.

 

مزایای صفحات LED در تماشای تصاویر 4k

تلویزیونهای LED نیز در تماشای تصاویر 4k مزایایی دارند. یکی از مهمترین مزایای آنها، قیمت به صرفه‌ی آنهاست. یعنی با قیمتی مشابه QLED، می‌توانید یک LED بزرگتر بخرید و از تماشای تصاویر با کیفیت 4k در اندازه‌ی بزرگ لذت ببرید.

مزیت دیگر تلویزیونهای LED، مصرف انرژی کمتر آنها است. این مصرف انرژی پایین‌تر هم از نظر محیط زیست به صرفه است هم هزینه‌های برق را پایین می‌آورد پس به نفع جیب شماست!

 

کدامیک برای تماشای تصاویر 4k بهتر است؟

پاسخ این سوال، بسیار بستگی به ترجیح شخصی شما و بودجه‌ای که برای این کار درنظر گرفته‌اید دارد. اگر بهترین کیفیت ممکن را می‌خواهید و قیمت آن برایتان مهم نیست، می‌توانید به سراغ گزینه‌های QLED بروید. اما اگر بودجه‌ای مشخص تعریف کرده‌اید و اندازه‌ی صفحه‌ی بزرگتری می‌خواهید، پس LED گزینه‌ی بهتری برای شما خواهد بود.

 

هنگام انتخاب بین QLED و LED چه مواردی را درنظر بگیریم؟

موقع خرید و انتخاب بین این دو گزینه، چندین مورد را درنظر داشته باشید. این شامل بودجه‌ی موردنظر، اندازه‌ی فضایی که تلویزیون در آن قرار می‌گیرد، سایز تلویزیون و ترجیحات شخصی شماست.

 

نتیجه‌گیری: کدام را بخریم؟

طبق مزایا و تفاوتهایی که برای هرکدام برشمردیم، پاسخ قطعی به این سوال وجود ندارد. یعنی هرکس طبق شرایط خوب، باید ویژگیها و مزایای QLED و LED را درنظر بگیرد و بین آنها گزینه‌ی بهتر را انتخاب کند. نکته‌ای که باید به آن دقت کرد این است که کیفیت 4k، در این دو صفحه تفاوت آن چنانی‌ای ایجاد نمی‌کند. زیرا گذشته از LED یا QLED بودن صفحه، موارد دیگر نیز در کیفیت تلویزیون موثرند، مثل پنل تلویزیون. حتی کیفیت برنامه‌های تولید شده نیز اهمیت می‌یابد.

از اینجا می‌توانید نحوه‌ی انتخاب تلویزیون هوشمند را بخوانید.

 

با دنای همراه باشید؛ خبرهای خوشی در راه است…

 

تلویزیون هوشمند 4k دنای- LED

برای دیدن انواع مدلهای تلویزیون دنای، به سایت دناکالا مراجعه نمایید.

 

[faq-schema id=”27623″]
Tags: , , , ,

Related Posts

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست