تفاوت صدای آنالوگ و دیجیتال چیست؟

 

شاید همه‌ی ما واژه‌های آنالوگ و دیجیتال را زیاد شنیده باشیم. اما اینکه تفاوت صدای آنالوگ و دیجیتال چیست و اساس این دو واژه به چه معنا هستند را نمی‌دانیم. پس کمی با هم پیش برویم تا با این دو آشنا شویم.

نحوه‌ی ضبط یک موسیقی، یا در بیان دقیقتر صدا، در نتیجه‌ای که به گوش می‌رسد اثر مستقیم دارد. اگر با یک پیانوی واقعی آهنگی بنوازید، صدا کاملا با آنچه با یک کیبورد دیجیتال می‌زنید متفاوت خواهد بود. البته، جای بحث ندارد که اگر یک دستگاه پخش، مثلا یک اسپیکر خانگی، پرقدرت باشد، صدا با کمترین تغییر به گوش می‌رسد.

 

تعریف سیگنال آنالوگ و دیجیتال

سیگنال دیجیتال و آنالوگ، گونه‌ای از سیگنال هستند که اطلاعاتی را با خود حمل می‌کنند. تفاوت عمده بین آنها این است که آنالوگ، سیگنالهای الکتریکی مداوم و دیجیتال، سیگنالهای الکتریکی غیرمداوم دارند. این سیگنالها با شکل امواج زیر قابل درک هستند.

 

اگر خیلی ساده و خودمانی بخواهیم بگوییم، سیگنال آنالوگ هر سیگنالی است که به طور طبیعی به گوش برسد. در گذشته، آنالوگ روشی بود برای ضبط و ارسال سیگنال و با به روز شدن روشها و تولد دیجیتال، از رواج افتاد. سیگنالهای دیجیتال، بر اساس مقدار و ارزش عددی سنجیده می‌شوند و ارزش ولتاژ متفاوتی دارند.

 

تفاوت سیگنال دیجیتال و آنالوگ

سیگنال آنالوگ با دستگاههای ضبط دستی و نوار کاست ضبط می‌شود. سیگنال دیجیتال، با استفاده از کامپیوتر و نرم‌افزار مرتبط ثبت و ضبط می‌شوند. در جدول زیر، به برخی دیگر از تفاوتهای این دو نوع سیگنال اشاره کرده‌ایم.

کدام بهتر است؟

به گوش برخی، صدایی که به شکل آنالوگ ضبط شده است، گرمتر و واقعیتر است. اما از نظر برخی دیگر، فرآیند ضبط سیگنال دیجیتال به‌روزتر است.

اما یکی از تفاوتهای این دو در قیمت تمام شده‌ی این فرآیند که در دیجیتال بسیار پایینتر است. زیرا فرآیند ضبط آنالوگ نیاز به یک استودیو پر از تجهیزات دارد اما یک نرم‌افزار ضبط و ویرایش صدا و یک میکروفون، تمام آن چیزی است که برای ضبط دیجیتال نیاز دارید.

بسیاری از تنظیم‌کنندگان و گروههای موسیقی، از یک روش ترکیبی بین این دو استفاده می‌کنند تا از بهترین ویژگیهای هرکدام استفاده کنند و نتیجه‌ای عالی بگیرند. حتی برخی سبکهای موسیقی با یکی از این دو سازگارترند.

درواقع جواب سرراستی وجود ندارد و بستگی به سبک موسیقی و روش تنظیم کننده و بودجه‌ی موردنظر دارد.

 

DSP چیست؟

حال که بحث صدای آنالوگ و دیجیتال است، جا دارد که از این روش صحبت کنیم، حتی به اختصار. DSP مخفف Digital Signal Processing است؛ یعنی پردازش سیگنال دیجیتال. Digital Signal Processing یا دی.اس.پی به فرآیندی گفته می‌شود که سیگنالهای آنالوگ را از دنیای واقعی گرفته، با مبدل آنالوگ به دیجیتال، روی آنها تغییرات لازم ایجاد می‌شود، سپس با مبدل دیجیتال به آنالوگ، دوباره به سیگنالهای قابل درک برای انسانها تبدیل می‌کند.

اگر به این مبحث علاقه‌مندید ما مطالعه‌ی مقاله‌ی دانستنیهای مفید درباره‌ی DSP را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

 

اسپیکرهای دنای، با قدرت صدای بالا و مجهز بودن به فناوری DSP، کمک می‌کنند صدا در بهترین حالت خود به گوش شما برسد. این اسپیکرها، با قدرت پخش صدای دیجیتال و موسیقیهای ضبط شده به این روش، اوج لذت موسیقی را برای گوشهای شما به ارمغان می‌آورند.

DSP چیست؟

DSP مخفف Digital Signal Processing است؛ یعنی پردازش سیگنال دیجیتال. Digital Signal Processing یا دی.اس.پی به فرآیندی گفته می‌شود که سیگنالهای آنالوگ را از دنیای واقعی گرفته، با مبدل آنالوگ به دیجیتال، روی آنها تغییرات لازم ایجاد می‌شود، سپس با مبدل دیجیتال به آنالوگ، دوباره به سیگنالهای قابل درک برای انسانها تبدیل می‌کند.

صدای آنالوگ بهتر است یا دیجیتال؟

به گوش برخی، صدایی که به شکل آنالوگ ضبط شده است، گرمتر و واقعیتر است. اما از نظر برخی دیگر، فرآیند ضبط سیگنال دیجیتال به‌روزتر است.

تعریف صدای آنالوگ و دیجیتال به زبان ساده چیست؟

سیگنال دیجیتال و آنالوگ، گونه‌ای از سیگنال هستند که اطلاعاتی را با خود حمل می‌کنند. تفاوت عمده بین آنها این است که آنالوگ، سیگنالهای الکتریکی مداوم و دیجیتال، سیگنالهای الکتریکی غیرمداوم دارند.
Tags: , , , , , ,

Related Posts

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست