نگاهی اجمالی به اصطلاحات حجم و بُرد صدا

حجم صدا و برد صدا یعنی چه؟

 

اگر اهل موسیقی یا تئاتر باشید، حتما اصطلاحات حجم صدا یا برد آن، به گوشتان خورده است. اما تا به حال به معنای آنها فکر کرده‌اید؟ حتما می‌دانید که صدا، حاصل ارتعاش است. ارتعاش مولکولهای هوا را به حرکت درآورده و صدا به گوش ما می‌رسد. با این مقدمه، برای بررسی بیشتر دو اصطلاح حجم و برد صدا، با ادامه‌ی مقاله همراه باشید.

برای مطالعه و بررسی بیشتر صدا، مقاله‌ی صدا چیست و چگونه تولید میشود را مطالعه نمایید.

پنل اسپیکر دیجی3 دنای

حجم صدا چیست؟

اگر به دکمه‌های دستگاه‌های پخش صوت دقت کنید، یکی از دکمه‌هایی که روی همگی آنها وجود دارد، دکمه‌ای است که با واژه‌ی Volume مشخص شده است. این دکمه، وظیفه‌ی کم و زیاد کردن صدای موسیقی را برعهده دارد. واژه‌ی حجم که معادل فارسی واژه‌ی volume انگلیسی است نیز، به بلندی و کمی صدا اشاره دارد.

تصور کنید در یک سالن تئاتر نشسته‌اید و بازیگران مشغول هنرنمایی هستند. یکی از آنها بخشی از دیالوگ را با صدایی بلند و رسا به دیگری می‌گوید. در این حالت صدای او، با حجم بالا توصیف می‌شود. کمی که می‌گذرد، همراه شما که کنارتان نشسته، با صدایی آهسته به شما چیزی می‌گوید. در این حالت، حجم صدای وی، پایین توصیف می‌شود.

نکته‌ای که در تعریف این اصطلاح باید مد نظر باشد این است که حجم، یعنی بلندی یا آهستگی صدا، ارتباطی با قابل فهم بودن آن ندارد. ممکن است بازیگر، با حجم بالا صحبت کند، اما بیان او درست نباشد و حرفهای او به سادگی قابل فهم نباشند، اما فرد دیگری، با حجمی پایین صحبت کند اما به قدری شمرده و خوب کلمات را بیان کند که به خوبی قابل فهم باشد.

 

بُرد صدا چیست؟

برمی‌گردیم به مثال سالن تئاتر و بازیگران آن. در هر سالن تئاتر چندین ردیف تماشاگر نشسته که نسبت به صحنه‌ی اجرا، در فواصل دور و نزدیک نشسته‌اند. ردیفهای نزدیک به سن، به راحتی صدای بازیگران را می‌شنوند؛ اما ردیفهای وسط و انتهایی، به دلیل فاصله، شرایط متفاوتی دارند. اینجا است که اهمیت صدای بازیگر مشخص می‌شود. اگر بازیگر، با صدایی صحبت کند که علاوه بر تماشاگران ردیفهای اول، صدای او به ردیفهای انتهایی برسد، برد صدای بالایی دارد. درواقع برد صدا، میزان فاصله‌ای است که صدا از منبع طی می‌کند.

 

برای مشاهده‌ی مدلهای مختلف اسپیکر دنای، به وبسایت دناکالا مراجعه فرمایید.

Tags: , , , , , ,

Related Posts

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست