اسپیکر خانگی و دانستنیهایی مفید درباره آن

مهترین دلایل برای ساخت بزرگ اسپیکر خانگی

اسپیکر خانگی و سیستمهای صوتی، ظاهر و اندازه‌های نسبتا متنوعی دارند. اما دلیل این ظاهر اندکی متفاوت، چیست؟ آیا صرفا برای تنوع و قشنگی به این صورت و اندازه طراحی می‌شوند یا دلیل مهمتری پشت آن است؟ اندازه بزرگ اسپیکر خانگی چرا مهم است؟ اسپیکر خانگی بزرگ چه مزیت هایی دارد؟

اگر هنگام بررسی مدلها مختلف اسپیکر خانگی، به اجزای آن توجه کرده باشید، متوجه قسمتهایی مانند توییتر یا ساب‌ووفر شده‌اید. آیا به این فکر کرده‌اید که چرا از هرکدام دو عدد و یا بیشتر در اسپیکرهای خانگی قرار داده می‌شود؟ چرا ساب‌ووفرها انقدر بزرگ هستند!؟

تمامی این سوالات، ما را به فکر انداخت تا مقاله‌ای بنویسیم و در این مورد صحبت کنیم. از اینکه تا آخر مقاله با ما همراه هستید سپاسگزاریم!

باند خانگی

باند خانگی

چرا اسپیکرهای خانگی بزرگ هستند؟

دلیل این بزرگ و بلندقد ساختن اسپیکرهای خانگی را می‌توان در موارد زیر دانست:

  • کیفیت صدا: اسپیکرهای بزرگ معمولاً قادرند صدای با کیفیت و واقعی‌تری تولید کنند. فضای بیشتر درون کابین اسپیکر، به آن‌ها امکان می‌دهد تا فرکانس‌های گوناگون را دقیقتر منتقل کنند.
  • بازدهی صوتی: اسپیکرهای بزرگ معمولاً دارای بازدهی صوتی بالاتری هستند. این به معنای توانایی آن‌ها در تولید صدا با حجم بیشتر و تحت فشار بیشتر است. جنس بدنه و اندازه‌ی آن در ارتعاش و فرکانس و در نهایت صدای خروجی، اثر زیادی دارد.
  • فضایی برای ترکیبات چندگانه: اسپیکرهای بزرگ می‌توانند دارای سیستم‌های صوتی چندگانه باشند. این سیستمها، شامل اجزای مختلفی مثل ساب‌ووفر، توییتر و میدرنج هستند. فضای بزرگ اسپیکر، جای قرار دادن این اجزا را فراهم می‌کند.
  • تجربه سینمای خانگی: برای تجربه سینمای خانگی، اسپیکرهای بزرگ و با کیفیتی لازم است که توانایی ایجاد صداهای سینمایی با زمینه‌ی صوتی قوی را داشته باشند.
  • طراحی ظاهری: برخی از افراد اسپیکرهای بزرگ خانگی را به عنوان بخشی زیبا در دکوراسیون داخلی منزل خود می‌پسندند. این اسپیکرها به عنوان نقطه‌ی مرکزی دکوراسیون ممکن است بزرگ و چشم‌گیر باشند. البته که چیدمان اسپیکر و جای‌گذاری آن، در صدای خروجی بسیار موثر است و باید کیفیت صدای نهایی را نسبت به تاثیر ظاهری در اولویت قرار داد.
    برای مطالعه‌ی بیشتر درباره‌ی چگونگی چیدمان اسپیکر در منزل، مقاله‌ی 5 نکته‌ی ظریف جای‌گذاری اسپیکر خانگی در منزل را بخوانید.
  • نسبت اندازه‌ی اسپیکر خانگی با فضای موردنظر: وقتی به دنبال خرید اسپیکر خانگی هستید، حتما ابتدا محل قرار دادن اسپیکر را تعیین کنید. کوچک یا بزرگ بودن اسپیکر برای فضا، بر صدای خروجی و حسی که از گوش کردن موسیقی دارید اثر مستقیم می‌گذارد. اسپیکر بیش از اندازه بزرگ برای یک فضای کوچک، باعث آزاردهنده شدن صدا می‌شود؛ فارغ از آنکه کیفیت و قدرت اسپیکر چقدر است. به همان نسبت، اگر اسپیکر برای فضا کوچک باشد، بازدهی لازم را ندارد. به همین دلیل، اندازه و قدرت صدای اسپیکرها، به حد استانداردی طراحی می‌شوند.
  • محل مناسب توییتر: در اسپیکرهای با ارتفاع بالاتر، توییتر در راستای گوش انسان قرار می گیرد و در نتیجه تجربه‌ی صوتی بهتری فراهم می‌کند. دلیل آن این است که فرکانسهای بالا به اندازه فرکانسهای پایین گسترش ندارند؛ در نتیجه اگر از مرکز دور باشید یا بالاتر/پایین تر از توییتر باشید، خروجی برخی فرکانسها متفاوت خواهد بود.
  • توزیع فرکانس: ساب‌ووفر برای تولید فرکانس‌های پایین‌تر (مثل بیس) مورد استفاده قرار می‌گیرد، زیرا این فرکانس‌ها نیاز به حجم هوای بیشتری دارند. از طرف دیگر، توییتر برای تولید فرکانس‌های بالاتر (مثل تریبل یا صداهای تیز) استفاده می‌شود. این توزیع فرکانس‌ها بهبود کیفیت صوتی و تجربه شنیداری را ارتقا می‌دهد.
  • تعادل صوتی: استفاده از ساب‌ووفر و توییتر و در برخی موارد میدرنج در کنار یکدیگر، به ایجاد تعادل صوتی در سیستم صوتی کمک می‌کند. اسپیکر خانگی بلندتر، این نیاز به توازن میان صداهای پایین، متوسط ​​و بالا را برآورده می‌کند که به یک تجربه شنیداری گوش‌نواز و واقعی‌تر منجر می‌شود.

برای مطالعه‌ی بیشتر با اسپیکر خانگی، مقاله‌ی اسپیکر خانگی چیست؟ را مطالعه نمایید.

دلیل قرار دادن اجزائی مثل ساب‌ووفر و توییتر چیست؟

بالاتر درمورد اجزای داخل اسپیکر خانگی همچون توییتر، میدرنج و ساب‌ووفر گفتیم. بیایید نگاهی دقیقتر به آنها بیندازیم و ضرورت وجودشان را بررسی کنیم. ابتدا با این مورد شروع کنیم که از اساس، هرکدام از آنها چه هستند؟

ساب‌ووفر (Subwoofer) چیست؟

بخشی است در اسپیکر خانگی که وظیفه‌ی پخش صداهایی با فرکانس پایین و بم (Bass) را بر عهده دارد. ساب‌ووفرها، بیس یا همان صدای دوبس دوبس معروف آهنگ را تقویت و پخش می‌کنند. ساب‌ووفر دارای دیافراگم وسیع و فرکانس کم است.

درحقیقت دلیل نام‌گذاری این وسیله، شدت بم بودن صدای تولیدی آن است. بلندگوها تا حدی این صدا را پخش می‌کنند، اما اضافه شدن ساب‌ووفر، در جمع کردن یک سیستم حرفه‌ای و تولید صدای باس (Bass) بسیار بالا و قوی تاثیر زیادی دارد.

ساب‌ووفر به هنگام تماشای فیلم هم کمک می کند جلوه های صوتی را به صورت واقعی تر بشنوید. همچنین به هنگام گوش دادن به موسیقی، صدای باس موسیقی را مهیج تر می نماید.

ساب‌ووفرها معمولا بین ۲۰ تا ۶۰ سانتی‌متر قطر دارند و بزرگتر از بقیه‌ی اجزا هستند.

میدرنج (Midrange) چیست؟

بخشی دیگر از اجزای اسپیکر خانگی است که در بعضی مدلهای قویتر قرار دارد و صداهایی با فرکانس متوسط را پخش می‌کند؛ صداهایی همچون صدای انسان. ساب‌ووفرها معمولا بین ۲۰ تا ۶۰ سانتی‌متر قطر دارند و بزرگتر از بقیه‌ی اجزا هستند.

میدرنج، از ساب‌ووفر کوچکتر و از توییتر بزرگتر است.

توییتر (Tweeter) چیست؟

وظیفه‌ی توییترها، پخش صداهای ریز و با فرکانس بالا است. در واقع توییترها موسیقی پخش نمی‌کنند، اما در زیبا شدن آهنگ اثر زیادی دارند. البته بلندگوها معمولا در درون خود توییتر دارند، اما نصب جداگانه‌ی توییتر باعث می‌شود تا صداهای ریز بهتر پخش شوند. این امر، مسلما باعث بالا رفتن کیفیت بلندگوها می‌شود.

توییتر از ساب‌ووفر و میدرنج کوچکتر است.

 

اسپیکر دیجیدار

اسپیکر دیجیدار

چرا تعداد هریک از این اجزا در اسپیکر خانگی، بیش از یک عدد هستند؟

جدا از کارکردهای اصلی ساب‌ووفر، میدرنج و توییتر که پیشتر اشاره شد، وجود این اجزا در صدایی خروجی نهایی تاثیر مثبتی دارد. این تاثیر، به این گونه هستند:

  • پوشش صوتی گسترده: با استفاده از ساب‌ووفر و توییتر، اسپیکرها گسترده‌تری از طیف فرکانسی را پوشش می‌دهند. این گستردگی پوشش، به کاربر کمک می‌کند تا صداهای مختلف را با کیفیت بالا تجربه کنند.
  • تعادل صوتی و کیفیت صدا: از ساب‌ووفر برای تولید بیس‌های عمیق و قدرتمند استفاده می‌شود، در حالی که توییتر برای تولید فرکانس‌های بالایی مانند تریبل و جزئیات صدا مورد استفاده قرار می‌گیرد. این ترکیب به اسپیکر امکان می‌دهد تا صداهای مختلف را با تعادل و توازن مناسبی تولید کند که کیفیت صوتی و تجربه شنیداری را ارتقا دهد.
  • تفکیک صدا: با استفاده از اجزای جداگانه برای فرکانس‌های پایین، میانی و بالا، اسپیکر قادر به تفکیک صداها در صدای نهایی است. این به اسپیکر خانگی امکان می‌دهد تا جزئیات بیشتری از صدا را تولید کند و تجربه شنیداری را بهبود بخشد.
  • حجم و اندازه: اندازه‌های متفاوت ساب‌ووفر و توییترها این امکان را به طراحان اسپیکر می‌دهد تا از فضای داخلی به بهترین شکل ممکن استفاده کنند و حجم و کیفیت صدا را بهینه کنند.

بنابراین، استفاده از دو تا به جای یکی در اسپیکرهای صوتی بهبود‌های چشمگیری در کیفیت صوتی، تعادل صوتی و تجربه شنیداری ایجاد می‌کند که با استفاده از یک اجزا به دست نمی‌آید.

تمامی مدلهای اسپیکرهای دنای، مجهز به ساب‌ووفر هستند. برخی از دیگر مدلهای آن، علاوه بر ساب‌ووفر، میدرنج و توییتر نیز دارند تا تجربه‌ای فوق‌العاده از شنیدن موسیقی و تماشای فیلم را به ارمغان آورد.

برای دیدن مدلهای مختلف اسپیکرهای دنای، اینجا را ببینید.

 

Tags: , , , , , , , ,

Related Posts

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست