انواع صدا در خوانندگی کدامها هستند؟

انواع صدا در خوانندگی و بهترین نوع صدا برای خوانندگی

دامنه‌ی صدا

چه معیاری صدای یک شخص را از شخص دیگری متمایز می‌کند؟ چگونه انواع صدا در خوانندگی تقسیم‌بندی می‌شود؟ شاید تصور کنید در بحث انواع صدا، آنچه تعیین کننده است، دامنه‌ی صدای فرد است. اما دامنه‌ی صدای فرد، بخش کوچکی از آن چیزی است که دسته‌بندی صدای وی را تعیین می‌کند. یکی بزرگترین معیارهای رده‌بندی صدا، تن صدا است. با این مقدمه، به ادامه‌ی مقاله می‌پردازیم.

برای اطلاعات بیشتر درباره‌ی دامنه‌ی صدا، مقاله‌ی چطور گام صدای خود را بشناسیم را مطالعه فرمایید.

http://

تن صدا چیست و بهترین نوع صدا برای خوانندگی کدام است؟

در موسیقی، تن که رنگ یا طنین صدا هم خوانده می‌شود، اصطلاحا به بافت خاص هر صدا گفته می‌شود. شاید با تعجب بپرسید، برای صدا که نه دیدنی است نه لمس شدنی، چطور می‌توان رنگ و بافت را به کار برد؟ اصلا چگونه می‌توان یک پدیده‌ی غیرقابل لمس یا دیدن را توصیف کرد؟

درواقع این دو کلمه در معنای واقعی خود به کار نمی‌روند؛ اینجا، از این دو کلمه برای توصیف کیفیت صدای به گوش رسیده از ساز یا صدای یک فرد استفاده می‌شود. شاید بتوان به این شکل مقایسه کرد: طنین یک صدا در موسیقی، همانند رنگ در نقاشی است؛ به همین جهت آن را رنگ صدا نیز می‌گویند.

به طور کلی، موزیسینهای حرفه‌ای، دیگر حواس خود را برای توصیف صدا فرا می‌خوانند. آنها واژه‌های مربوط به دیگر حواس را قرض می‌گیرند تا دایره‌ی واژگان خود را برای توصیف حسی که یک صدا ایجاد می‌کند گسترش دهند.

برای مثال، برای توصیف صدایی بم و کلفت، می‌توان این استعاره‌ها را به کار برد:

  • این صدا مرا یاد رنگ بنفش تیره می‌اندازد (رنگ/حس بینایی)
  • این صدا مانند مخمل است. (بافت/حس لامسه)
  • این صدا، مانند شکلات غلیظِ داغ است. (مزه/چشایی)

به این صورت، می‌توان حسی را که شنیدن یک صدا در ما می‌انگیزد توصیف کرد. این روش بسیار کارآمد است، زیرا مغز انسان در برگرداندن یک حس به حس دیگر، قوی عمل می‌کند.

تن صدا، در کنار عوامل دیگر، تعیین‌کننده‌ی گروه صدایی یک خواننده است. این عوامل دیگر به طور گذرا تسیتورا و انعطاف‌پذیری صدا هستند. تسیتورا (tessitura)، دامنه‌ی نتهایی است که یک خواننده، به راحتی می‌تواند آنها را بخواند. انعطاف‌پذیری (flexibility)، قدرت حرکت سریع از یک نت به نت دیگر است.

انواع گروههای صدای خوانندگان کدام هستند؟

در موسیقی کلاسیک، 6 دسته صدایی وجود دارد. البته رده‌های میانی نیز هستند که گاه این تعداد را به 8 می‌رسانند؛ اما نظر اکثریت موزیسینها، با عدد 6 است. سه رده برای صدای آقایان و سه رده برای صدای خانمها.

باس (Bass)، تِنور (Tenor)، باریتون (Baritone) برای آقایان که صدای میانی آنها کاونترتنور (Countertenor) است. آلتو (Alto)، متزوسوپرانو (Mezzosoprano) و سوپرانو (Soprano) برای خانمها که صدای میانی آنها، کنترآلتو (Contralto) است.

بپردازیم به انواع این صداها:

رده صدای باس

باس: پایین‌ترین رده‌ی صدایی آقایان، صدایی غنی و تیره رنگ است. دلیل آن هم، تارهای صوتی کلفت فرد است. امروزه، کمتر آهنگی برای این رده‌ی صدایی نوشته می‌شود.

یک نمونه‌ی صدای باس را بشنوید:

 

رده صدای باریتون

باریتون: این رده‌ی صدایی، بین باس و تِنور قرار دارد و در کر، می‌تواند بخشهای مربوط به هردو را بخواند. این رده صدا را پر از شخصیت توصیف می‌کنند.

یک نمونه‌ی صدای باریتون را بشنوید:

رده صدای تنور

تِنور: بالاترین رده‌ی صدایی مردانه است. گاه، به خواننده‌ی تنور با توانایی خواندن نتهای بسیار بالا، کاونترتنور نیز می‌گویند. یکی از خوانندگان برتر تنور، لوچیانو پاواروتی، خواننده‌ی ایتالیایی فقید است.

یک نمونه‌ی صدای تنور از همین خواننده را بشنوید:

 

رده صدای آلتو

آلتو: به معنای بلند، پایین‌ترین رده‌ی صدایی خانمها است. یک خواننده‌ی آلتو، هم می‌تواند به عنوان خواننده‌ی اصلی بخواند، همچنانکه به زیبایی، همراه و در هماهنگی با خوانندگان دیگر می‌خواند.

یک نمونه‌ی صدای آلتو را بشنوید:

 

رده صدای متزوسوپرانو

متزوسوپرانو: در میان رده‌های صدایی، مقام دوم به این صدا می‌رسد. متزو در زبان ایتالیایی به معنی میانی یا نیمه است. رنگ صدای سوپرانو روشنتر ولی رنگ صدای متزوسوپرانو تیره‌تر و غنی‌تر است. به دلیل خاص بودن و شخصیت خاص این رده صدایی، بیشتر نقشهای خردمند و مراقب به این گروه از خوانندگان داده می‌شود.

یک نمونه‌ی صدای متزو سوپرانو را بشنوید:

 

رده صدای سوپرانو

سوپرانو: بالاترین رده‌ی صدای بانوان به این گروه تعلق دارد. آنها نتهای تربل، یعنی کلیدهایی که صدای بالاتر و زیرتری دارند را می‌خوانند. یکی از معروفترین چهره‌های موسیقی با رده صدایی سوپران، ماریا کالاس است.

یک نمونه‌ی صدای این خواننده را بشنوید:

جمع‌بندی: بهترین نوع صدا برای خوانندگی

رده‌های صدایی، به یک اندازه در موسیقی ضروری هستند و در هر آهنگ، نقش تعیین‌کننده‌ی مستقلی دارند. مانند هر ساز که نقش خود را در یک قطعه ‌ی موسیقی ایفا می‌کند و نمی‌توان نقشی برتر از دیگری برای هر ساز قائل شد. به همین دلیل، از اساس، “بهترین” صدا برای خوانندگی وجود ندارد و هر رده‌ی صدایی، در نوع خود برای کامل شدن قطعات آوازی ضروری است.

برای اینکه هرکدام از این صداها، با همه‌ی ظرفیت گوشنواز خود پخش و شنیده شوند، نیاز به یک اسپیکر قدرتمند است که هر رده صدای زیر و بم را به خوبی و با تفکیک پخش کند.

اسپیکر دنای

اسپیکرهای دنای، مجهز به توییتر، میدرنج و ساب‌ووفر هستند که هر رده صدای زیر، میانی و بم را به تفکیک و با وضوح بسیار پخش می‌کنند. لذت موسیقی با این نحوه‌ی پخش، چندین برابر می‌شود. برای دیدن مدلهای مختلف اسپیکر خانگی دنای، به سایت دنای مراجعه فرمایید.

 

 

رده های صدای خوانندگی چند عدد هستند؟

6 دستهء اصلی وجود دارد که برای خانمها سوپرانو، متزوسوپرانو و آلتو و برای آقایان باس، باریتون و تنور هستند.

منظور از رنگ صدا چیست؟

از این کلمه برای توصیف کیفیت صدای به گوش رسیده از ساز یا صدای یک فرد استفاده می‌شود. شاید بتوان به این شکل مقایسه کرد: طنین یک صدا در موسیقی، همانند رنگ در نقاشی است؛ به همین جهت آن را رنگ صدا نیز می‌گویند.

تسیتورا (tessitura) یعنی چه؟

تسیتورا (tessitura)، دامنه‌ی نتهایی است که یک خواننده، به راحتی می‌تواند آنها را بخواند.
Tags: , , , , , , , , , , ,

Related Posts

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست