روشهای کارا برای کاهش مصرف انرژی در لوازم صوتی و تصویری

چطور مصرف انرژی لوازم صوتی و تصویری را پایین بیاوریم

 

هر وسیله‌ی برقی‌ای، برای کارکرد درست، میزان مشخصی انرژی مصرف می‌کند. میزان مصرف انرژی مجموعه وسایل برقی در یک شهر یا حتی کشور، به طور زنجیره‌ای بر شبکه‌ی انرژی آن کشور اثرگذار هستند و همین امر، باعث تعیین ساعات و زمانهای اوج مصرف انرژی شده است. اطلاع از این زمانها، در مدیریت مصرف انرژی و کاهش مصرف بیش از اندازه، بسیار موثر است. یکی از این زمانها، فصل تابستان است که علاوه بر مصرف معمول انرژی برای وسایل برقی، وسایل سرمایشی نیز بار مضاعفی بر این میزان مصرف تحمیل می‌کنند که گاه باعث قطعی می‌شود.

اما برای کاهش مصرف انرژی، نباید به صرفه‌جویی در زمانهای اوج مصرف بسنده کرد. روشهای گوناگونی برای کاهش مصرف انرژی وجود دارد که با کمک آنها می‌توان مصرف انرژی و متعاقب آن هزینه‌های انرژی را کاهش داد.

ادامه‌ی مقاله به بررسی این روشها می‌پردازد.

 

توان مصرفی انرژی چیست؟

توان مصرفی انرژی برابر با آهنگ تبدیل آن به دیگر اشکال انرژی است. توان زیاد، یعنی میزان زیادی کار یا انرژی در زمانی کوتاه. این مقدار، در دستگاههای الکترونیکی با وات (W) مشخص می‌شود. واحد زمانی محاسبه شده در این توان مصرفی، ساعت است. یعنی میزان مصرف انرژی در ساعت.

 

برچسب مصرف انرژی-دنای

برچسب مصرف انرژی (Energy label) چیست؟

روی وسایل برقی، یک برچسب انرژی وجود دارد که میزان مصرف انرژی هر دستگاه را مشخص کرده است. این برچسبها با رنگها و درجه‌بندیهای مشخص شده، سطح به صرفه بودن مصرف انرژی را به خوبی نشان می‌دهند. میزان مصرف انرژی هر دستگاه، بیانگیر به صرفه بودن آن از لحاظ هزینه و همگام بودن آن با محیط زیست است. یعنی هر چه انرژی مصرفی دستگاه در رده‌های بالاتر و به رنگ سبز نزدیک یا مطابق باشد، دستگاه انرژی کمتری مصرف می‌کند. این مصرف کمتر، بار کمتری به شبکه‌ی اصلی وارد می‌کند، با محیط زیست سازگارتر است و استفاده از آن قبض ماهانه‌ی ما را سبکتر می‌کند.

 

روشهای مناسب کاهش مصرف انرژی در وسایل صوتی و تصویری

بر خلاف گذشته، امروزه وسایل صوتی و تصویری، بخش جدانشدنی لوازم خانگی هستند. کارکرد اصلی آنها سرگرمی است و روزبه روز بر تنوع مدلها و قابلیتهای آنها افزوده می‌شود. اما نکته‌ای که باید در مورد این وسایل مدنظر داشت، همانطور که گفته شد، میزان مصرف انرژی آنها است. برای هرگروه از این وسایل، از جمله لوازم صوتی مانند اسپیکر خانگی و لوازم تصویری مانند تلویزیون، روشهایی برای کنترل و کاهش مصرف انرژی وجود دارد که به آنها می‌پردازیم.

 

روشهای کاهش مصرف انرژی در تلویزیون

  • روشنایی تصویر تلویزیون را کاهش دهید.

روشنایی تصویر بالاتر، یعنی مصرف انرژی بیشتر. از گزینه‌ی تنظیمات (Setting) تلویزیون، روشنایی صفحه را تا حد مناسب تماشای آن، پایین بیاورید. در مدلهای جدیدتر تلویزیون، حسگری وجود دارد که به طور خودکار، روشنایی را متناسب با تصویری که پخش می‌شود، تنظیم می‌کند.

 

کاهش روشنایی تصویر تلویزیون-دنای

 

  • وقتی به رادیو یا موسیقی گوش می‌دهید، صفحه را خاموش کنید.

اگر از طریق تلویزیون به رادیو یا شبکه‌های آنلاین پخش موسیقی گوش می‌دهید، احتمالا به آنچه در صفحه‌ی تلویزیون می‌گذرد کاری ندارید. با خاموش کردن اسکرین تلویزیون، مانع از مصرف انرژی ناخواسته‌ی تلویزیون شوید.

 

  • گزینه‌ی تایمر تلویزیون را فعال کنید.

عادت دارید تلویزیون تماشا کنید، اما ساعتی بعد، چشمانتان را باز می‌کنید و می‌بینید بیش از یک ساعت گذشته و در حالیکه شما خواب بوده‌اید، تلویزیون به پخش برنامه ادامه داده‌است. خاطره‌ی آشنایی است؟ خوب پس حتما به این موضوع توجه کنید. اکثر تلویزیونها، گزینه‌ا‌ی دارند که با فعال کردن یا تنظیم آن، تلویزیون پس از مدت مشخصی که هیچ فعالیت خاصی انجام ندهد، خودکار خاموش می‌شود. این گزینه برای این است که تلویزیون بدون دلیل روشن نمانده و انرژی بیهوده مصرف نکند.

 

فعال کردن گزینه تایمر تلویزیون-دنای

 

  • تلویزیون را کاملا خاموش کنید.

وقتی تلویزیون را با کنترل از راه دور خاموش می‌کنید، تلویزیون روی حالت استندبای قرار می‌گیرد. در این حالت، به دلیل اتصال به برق، هنوز، انرژی مصرف می‌شود. به ویژه اگر وسایل دیگری از جمله گیرنده‌ی دیجیتال به سه‌راهی وصل باشند. راه مناسب، کشیدن سیم و قطع ارتباط آن با برق است.

 

  • تلویزیون جدیدی بخرید!

حتی اگر تمامی موارد بالا را رعایت کنید، اما تلویزیون شما، از مدلهایی باشد که به طور فنی، توان مصرفی بالایی دارد، باز هم در نهایت شما هستید و انرژی بیش از نیاز مصرف شده! پس با بررسی این موضوع، به ویژه به کمک برچسب انرژی محصول، اگر توان مصرفی بالایی دارد، راه به صرفه‌تر، خرید یک تلویزیون با مصرف انرژی پایین‌تر است.

 

 

روشهای کاهش مصرف انرژی در وسایل صوتی از جمله اسپیکر خانگی

 

اسپیکر خانگی دنای

  • صدای اسپیکر را زیاد نکنید.

بلندی صدا، اثر مستقیمی بر مصرف انرژی دارد. هرچه صدا بیشتر باشد، میزان مصرف انرژی بیشتر می‌شود. زیرا آمپلی‌فایر انرژی بیشتری به اسپیکرهای می‌فرستد.

 

  • حساسیت اسپیکر اهمیت دارد.

اجازه بدهید ابتدا حساسیت اسپیکر را توضیح دهیم. حسیاست، میزان هردسیبل صدای تولید شده توسط اسپیکر، در هر وات و در هر یک متر فضاست. برای نمونه، اگر اسپیکری، نرخ حساسیت 60 دسیبل داشته باشد، یعنی به ازای هر وات انرژی، 60 دسیبل صدا در یک متر فضا تولید می‌کند. نرخ حساسیت، معمولا در دفترچه‌ی مشخصات اسپیکر نوشته شده است.

هرچه نرخ حساسیت اسپیکر بالاتر باشد، میزان انرژی کمتری مصرف می‌کند.

 

  • اسپیکر خانگی با توان مصرفی پایین‌تر تهیه کنید.

همانطور که برای تلویزیون گفتیم، میزان انرژی مصرفی اسپیکر خانگی هم با یک برچسب انرژی، مشخص شده است. هنگام خرید، توجه داشته باشید هرچه در درجه‌بندی بالاتری باشد و رنگ آن سبز باشد، میزان انرژی کمتری مصرف می‌کند.

 

  • کاملا آن را از برق بکشید.

استندبای بودن مختص تلویزیون نیست. اسپیکر خانگی هم اگر تنها با ریموت یا از روی دستگاه خاموش شود، در حالت استندبای قرار می‌گیرد و هنوز انرژی مصرف می‌کند. پس هنگام خاموش کردن اسپیکر خانگی، به این نکته دقت کنید. قطع اتصال کامل وسایل الکترونیک، مزیت دیگری نیز دارد. آن هم این است که اگر برق دچار نوسان یا قطعی شود، دستگاه در خطر خرابی و سوختن نیست.

برای مطالعه درباره‌ی این مورد، به مقاله‌ی 7 نکته‌ی ایمنی برای زمان قطعی برق مراجعه فرمایید.

 

قطع برق اسپیکر و تلویزیون-دنای

 

 

 

اسپیکرهای خانگی دنای، همگی دارای مصرف انرژی پایین هستند، از این رو هم با محیط زیست سازگارتر بوده، هم در هزینه‌های برق مصرفی، محصولات به صرفه‌ای هستند.

برای دیدن مدلهای اسپیکر خانگی، می‌توانید به سایت دنای مراجعه فرمایید.

برچسب مصرف انرژی چیست و چه کارکردی دارد؟

روی وسایل برقی، یک برچسب انرژی وجود دارد که میزان مصرف انرژی هر دستگاه را مشخص کرده است. این برچسبها با رنگها و درجه‌بندیهای مشخص شده، سطح به صرفه بودن مصرف انرژی را به خوبی نشان می‌دهند.

توان مصرفی انرژی چیست؟

توان مصرفی انرژی برابر با آهنگ تبدیل آن به دیگر اشکال انرژی است. توان زیاد، یعنی میزان زیادی کار یا انرژی در زمانی کوتاه. این مقدار، در دستگاههای الکترونیکی با وات (W) مشخص می‌شود. واحد زمانی محاسبه شده در این توان مصرفی، ساعت است. یعنی میزان مصرف انرژی در ساعت.

برای کاهش مصرف برق دستگاههای برقی در حالت خاموش چه روشی بهتر است؟

اگر وسیله‌ی برقی تنها با ریموت یا با دکمه‌ی روی دستگاه خاموش شود، در حالت استندبای قرار می‌گیرد و هنوز انرژی مصرف می‌کند. پس هنگام خاموش کردن به این نکته دقت کنید. بهتر است کاملا از برق کشیده شود. قطع اتصال کامل وسایل الکترونیک، مزیت دیگری نیز دارد. آن هم این است که اگر برق دچار نوسان یا قطعی شود، دستگاه در خطر خرابی و سوختن نیست.
Tags: , , , ,

Related Posts

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست